Det verdensomspændende bookingfirma Booking.com reklamerer lige nu massivt for sin udlejningstjeneste for private boliger på busser og facader i Danmark med sloganet "Arbejd mindre. Rejs mere".
For mange kan det være svært at modstå fristelsen til at tjene lidt nemme penge på at leje sin lejlighed eller hus ud til fremmede i en kort periode.
En hurtig søgning på Booking.com's hjemmeside viser over 1.700 danske lejligheder og villaer, der lejes ud til turister og andre rejsende.
Men hvis noget går galt i forbindelse med udlejningen, skal man ikke regne med hjælp fra firmaets side. Tværtimod.
Sådan lyder budskabet fra en anonym tidligere ansat i Booking.coms kundeserviceafdeling, som Avisen.dk har talt med.
- Hovedmantraet er, at kunder brokker sig over alt muligt, og at det gælder om at koste virksomheden så få penge i refunderinger og tilbagebetalinger som muligt, siger Preben til Avisen.dk.
Benhårde overfor kunder
På Booking.coms hjemmeside fremgår det ellers, at deres kundeservice "er her for at hjælpe med at finde det perfekte match", og at det er vigtigt for firmaet, at "du har ro i sindet".
Men forventer man, at Booking.com tager hånd om en som ny udlejer, kan man godt tro om igen.
- De betragter en som en samarbejdspartner på samme måde som de store hotelkæder og andre profesionelle i hotelbranchen. Og det vil sige, at det udelukkende er dig, der hæfter, hvis der sker en fejl i forbindelse med bookingen, eller hvis noget går i stykker. De er rimelig benhårde og kolde overfor kunderne, siger Preben.
Avisen.dk har talt med danske Yun Ladegaard, der oplevede at få et stort gebyr, på grund af en fejl, som Booking.com havde begået.
Toiletpause gav skideballe
Ifølge Preben gjorde tempoet på Booking.com's kundeservice-center i Tyskland, at bookingfejl, som den Yun Ladegaard har oplevet, ikke hørte til sjældenhederne.
- Vi havde strenge kvoter for, hvor mange sager, vi skulle behandle i timen, og ofte røg en sag rundt mellem mange forskellige ansatte, inden den blev færdigbehandlet. Så engang i mellem var der jo en, der forsvandt eller kom lidt for hurtigt ned i skuffen, siger Preben.
Han beskriver også personalepolitikken hos det hollandsk-ejede bookingfirma som meget striks. Særligt en episode har brændt sig fast i hukommelsen.
- Vi havde ti minutter hver dag til at gå på toilettet, og på et tidspunkt havde jeg tre dage i træk brugt et minut for lang tid. Så blev jeg indkaldt til en samtale og fik en reprimande. Så det var bestemt ikke kun deres kunder, de kørte hårdt, afslutter han.
Det har ikke været mulig at få en kommentar fra Booking.com om arbejdsforholdene i virksomheden.
Booking.com oplyser dog følgende i et mailsvar til Avisen.dk.
- Som arbejdsgiver er vi dedikeret til den inkluderende og åbne arbejdsplads vi skaber med vores medarbejdere. Vi lytter, lærer og fornyer for at sikre, at vores kunders behov bliver opfyldt, og for at gøre arbejdspladsen inspirerende og til et behageligt sted at gå på arbejde, skriver Booking.com.
Preben er ikke den tidligere ansattes rigtige navn, men hans identitet er redaktionen bekendt.