Den er stor som et hus, men kun målt på danske forhold. For i Guds eget land, hvor den stammer fra, så er det en såkaldt "midsize-truck". For i USA er der pickup-trucks, så store som "Rundetårn", men disse V8-bæster kører dog mod de evige jagtmarker, da benzinpriserne derovre også er steget kraftigt.
Ford Rangeren kører bedst i det rå terræn. Foto: Marie Kuskner
Derfor virker Avisen.dk's testbil, den røde "midsize-truck", Ford Ranger Stormtrak, derfor også helt anvendelig med sin forholdsvis fine brændstoføkonomi på mellem 10 og 11 km/l for den 213 hk. stærke diesel med firehjulstrækket (som kan slås til baghjulstræk for endnu bedre økonomi).
Og det store lad indbyder til meget andet end flytning af møbler, IKEA-indkøb og ture til genbrugspladsen. Ladet, som har et "låg", der skyder frem og tilbage automatisk ved hjælp af en knap, blev brugt flittigt på turen op i den svenske natur – bl.a. til en dejlig picnic-plads.
Så er der dækket op i picnic-trucken. Foto: Marie Kuskner
Praktisk med lad med "låg". Foto: Per Kuskner
Med en knap kører toppen af. Foto: Per Kuskner
Luksus indenfor
Den ser godt ud udvendigt med sin kirsebærrøde lakering og rå sorte detaljer, Stormtrak-badges og den sorte sportsbøjle på ladet. Den signalerer mere livsstil end den gængse japanske pickup-truck, og det ses især i kabinen.
Her er der kælet for chaufføren med elektriske sæder i læder (med varme naturligvis) og god støtte. Kabinen er i blød plast, som føles gedigent, og her er nøglefri betjening, 2-zonet klima og 8-tommer infotainmentskærm.
Luksus for alle pengene indenfor. Foto: Per Kuskner
Gearet er Fords 10-trins automatgear, som kommer mere på sin plads her i terrænet end inde i byen. Fords Mustang har samme gear, og det er næsten to trin for meget til en sportsvogn, men som sagt – i Stormtrak føles det rigtigt.
Den kan høvle igennem næsten alt takket være sin store frihøjde og all-terrain-dæk, som dog giver noget rumlen på motorvejen. Men den forholdsvis lille 2.0 motor er en sejtrækker og er noget mere agil end den store 5.7 liters V8-truck, som jeg kørte i for nyligt i USA.
Niche-segment
Pickup-trucks er og bliver nichebiler herhjemme. Håndværkere kører som regel i små mere praktiske kassevogne med bedre plads til værktøj og materialer. De er også billigere, men entreprenører, jægere og andet godtfolk, som har brug for at køre ud over markerne, hvor vejen stopper er den ideel. Og så kan den trække monstrøse 3.500 kg., så bådfolket er også med i købersegmentet.
Højden er stor, og Stormtrak fylder godt i indre by. Foto: Per Kuskner
Stor som et hus. Foto: Per Kuskner
Prisen er ikke noget slagtilbud. Lige under 400.000,- kr. inklusive moms, og den grønne afgift på den slags biler her er skør. Mellem 5 og 6.000 kroner halvårligt.
Hvis man vil have kirsebær (-farvet bil), må man altså betale for det.
Den lille ekstra kabine er praktisk til ting, der ikke skal rumle rundt i ladet. Foto: Per Kuskner
Mange gode detaljer. Foto: Per Kuskner
Ford Ranger Stormtrak
Motor: R4 diesel, 2.000 cm3
Ydelse: 213 hk / 500 Nm
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 10,9 km/l
CO2: 242 gram/km
Mål (L/B/H): 536/186/182 cm
Køreklar vægt: 2.146 kilo
Maks. nyttelast: 1.140 kg
Maks. Trækkapacitet: 3.500 kg
Pris: 397.255 kr. inkl. moms (327.204 kr. ekskl. moms)
Hvorfor:
Fordi du gerne vil have en bil, som kan køre næsten hvorsomhelst og ikke har nogen metroseksuelle dikkedarer som plugin etc. Du har kun brug for en plads til en enkel passager samt dine store hunde bagi på ladet. Ungerne og svigermor må køres i din bil nummer to, som sikker er en plugin eller elektrisk en af slagsen.
Hvorfor ikke:
Fordi du bor i byen, ikke har en bil nummer to og har brug for både at kunne transportere ungerne og svigermor rundt.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.