Kort tid efter min tur med Uber-chaufføren Thomas, ringer jeg efter en taxa på Nørrebro runddel. Thomas var glad for, at det nu var muligt for ham at køre lovligt, så derfor vil jeg nu finde ud af, hvad en helt almindelig taxachauffør siger til den nye taxilov.
- Du er nu nummer 13 i køen, siger en metallisk stemme i røret, og jeg forbereder mig på at småfryse i sneen.
Efter små ti minutter triller en rummelig Mercedes ind på sidegaden og ved rattet sidder Dann P. Kristensen, der er taxachauffør på 15. år.
- Det vi hele tiden har manglet er jo, at de overholder loven. Synspunktet fra Uber har hele tiden været, at vi bryder os ikke om loven, så vi bryder den bare. Det synes jeg personligt ikke har nogen gang i et retssamfund, fastslår Dann Kristensen, da han bliver spurgt ind til den nye lov, der åbner op for, at Uber nu kan blive lovligt.
Taxa-branchen har længe sukket efter, at Uber bliver tvunget til at rette ind efter gældende regler. Men Dann Kristensen frygter, at den nye taxilovgning åbner en regulær Pandoras æske, der kan betyde døden for hans levebrød.
- I øjeblikket har vi 1.800 taxaer i København, der slider for at få deres løn. Hvis vi pludselig får 3-4.000 taxaer, så kan vi jo ikke tjene nogle penge, siger han.
Ifølge den nye taxilovgivning kan Uber-chauffører køre lovligt, hvis de har taxameter, sædesensorer, videoovervågning og et såkaldt førerkort.
Uber tager røven på chaufførerne
Mens min garvede chauffør ubesværet dirigerer igennem Københavns myldretidstrafik, kommer han ind over den danske models død, løndumping, usikre arbejdsvilkår, working poor og chauffører, der må migrere på tværs af landet for at finde arbejde.
- Man ser det mest i USA, hvor folk flytter ind i bilen, sover otte timer i døgnet på en parkeringsplads og kører Uber resten af tiden. Det er working poor, vi får ind ad bagvejen, fortæller Dann om sit frygtscenarium.
Dann Kristensen har gjort sig mange tanker om Uber, for den helt tilfældige taxi, jeg har valgt, køres nemlig af en tillidsmand, der er aktivt involveret i Chaufførernes Fagforening.
- Alle forgylder Uber og siger; "uh, du kan blive din egen lykkes smed". Men de glemmer, at man skal betale for egen bil og have en dyr forsikring, så du må arbejde i døgndrift. Vi ser Uberchauffører der tror, de skal tjene kassen, men når Uber og skattefar har taget sin del, finder de ud af, at det faktisk ikke har været så godt. Det har faktisk kostet penge, siger Dann Kristensen, mens det lovpligtige taxameter lystigt tikker videre.
Det lyder som om, du mener, at Uber tager røven på sine chauffører?
- Ja, kort og godt. Uber er fløjtende ligeglade med chauffører. De vil bare tjene penge, siger Dann Kristensen.
Den danske models endeligt
Normalt tilbringer jeg tiden i en taxa til at komme fra A til B, mens jeg tænker over, hvor hundedyr min dovenskab er, når jeg ikke gider tage cyklen eller bussen.
Dann Kristensen lægger ikke skjul på, at det er en ret snæversynet tankegang. Han er en mand, der er truet på sit levebrød, og han bider derfor fra sig.
- Jeg kan godt forstå, at folk synes, det er fedt at køre billigt i taxa. Men hvad er konsekvensen af det? Du kan køre billigt i taxa, og så kan dem, der gør det for dig, ikke leve af det. Er det fedt? Er det fedt at have folk til at køre dig rundt, der ikke kan leve af det, vrisser Dann Kristensen, så hans brødebetyngede passager blot kan pive et spagt "nej".
- Det er ikke dansk, det er ikke europæisk. Det er agurkelandspolitik. Jeg synes, det er fuldstændig grotesk, at man ikke ser det større perspektiv, siger Dann Kristensen, mens vi suser gennem myldretidstrafikken på H. C. Andersens Boulevard.
Jeg er ved at få ganske dårlig samvittighed over min tur med Thomas, hvor vi blot en halv time tidligere kørte den modsatte vej.
Men er det ikke bare at bremse fremskridtet? Man taler jo om deleøkonomi, platformsøkonomi og ...
- Uber deler ikke med nogen som helst. De propper det hele i lommen. De deler ikke engang med skattevæsenet, bider Dann Kristensen igen.
Jeg elsker at køre taxa, men ...
Da vi nærmer os Islands Brygge, erkender Dann Kristensen, at det ikke kun er på vegne af Ubers chaufførers arbejdsvilkår, at han er bekymret for den nye lov. For selvom han tvivler på, at Uber kan leve op til de nye krav, kan konkurrence betyde, at han må trække stikket.
- Jeg frygter for mit eget arbejde. Jeg har kørt vogn i 15 år. Jeg kan godt lide at køre taxa, der er masser af frihed, og man kan servicere nogle mennesker. Det kan jeg godt lide. Jeg tænker med den nye lov, hvor antallet af taxaer stiger, så tænker jeg, om jeg kan leve af det. Jeg elsker at køre taxa, men jeg skal jo kunne leve af det, sukker Dann Kristensen og svinger den store Mercedes ind på redaktionens parkeringsplads.
Du frygter, at den nye lov gør Uber-chauffører til working poor og gør dig arbejdsløs?
- Ja, og de chauffører der bliver tilbage, det er rosset. Det er dem, der ikke kan finde andet. De gider ikke jobbet, og derfor bliver servicen for kunderne elendig, slutter Dann Kristensen og må kalde mig tilbage til vognen.
Efter automatisk at have betalt for min tur med Uber, har jeg allerede vænnet mig af med at betale med dankort i bilen og er ubevidst ved at løbe fra regningen, der i øvrigt lyder på 160 kroner.