Det var en fejl og et uheldigt ordvalg.
Sådan lyder det fra Erhvervsministeriet om en oversigt på ministeriets hjemmeside, hvor Uber indtil onsdag aften har stået opført under kategorierne 'professionel taxi' og ’samkørsel’.
Oversigten er lavet i forbindelse med regeringens kortlægning af deleøkonomiske virksomheder.
Erhvervsministeriet bekræfter til Avisen.dk, at de nu har valgt at slette betegnelserne og ændret det til ’persontransport’ ud for Uber.
Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn er forundret over, at Uber i det hele taget optræder på ministeriets liste over deleøkonomiske tjenester.
- Vi er nødt til at tage det op med erhvervsministeren. Noget kunne jo tyde på, at det er en form for politisk manifestation, og jeg synes ikke, det klæder ministeriet at håne en domstolsafgørelse, siger han og fortsætter:
- Det er jo slået fast, at Uber ikke er en samkørselvirksomhed. Jeg er noget forundret over, at de har sat dem på en liste over deleøkonomiske tjenester, siger han.
Lige siden Uber brød igennem på det danske marked i 2014, har der været debat om, hvorvidt virksomhedens kørsel er lovlig eller ej.
Den 8. juli sidste år blev seks Uber-chauffører i Københavns Byret dømt for at have kørt ulovlig taxakørsel. De fik bøder mellem 2.000 og 6.000 kroner, og den 18. november stadfæstedes bøden på 6.000 kroner af Østre Landsret.
Avisen.dk kunne i begyndelsen af 2017 så fortælle, at 44 Uber-chauffører er blevet tiltalt for ulovlig kørsel.
I brancheorganisationen Dansk Taxi Råd er man tilfreds med ministeriets justering.
- Vi er tilfredse med, at ministeriet nu erkender, at de har begået en fejl. Men måske man på forhånd skulle have overvejet, om Uber i det hele taget skulle have været med på listen. Domstolene har jo slået fast, at Uber hverken er en samkørseltjeneste eller et professionelt taxiselskab, siger Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), der er bortrejst.