Uber kæmper videre.
Det er konklusionen efter fredagens pressemøde, hvor Uber slog fast, at kørselstjenesten bliver i Danmark trods en ny taxilov, der vil gøre det betydeligt sværere at operere i landet.
Et flertal på Christiansborg er fuldstændigt ude af trit med befolkningens ønsker, mener Ubers direktør i Danmark, norske Carl Edvard Endresen.
- Vi tror, at de danske politikere er ude af takt med, hvad det danske folk mener. Det er næsten uforståeligt, hvordan man kan lande på det her og på så gamle teknologiske løsninger på problemer, som en smartphone kan løse, siger han til Avisen.dk
I anerkender simpelthen ikke det, som politikerne siger med den her lov?
- Vi har selvfølgelig respekt for politikerne og deres virke, men her tror vi, at de er ude af trit med befolkningen. Derfor vil vi nu mobilisere folket og brugerbasen og finde ud af, hvad de mener, og så håber vi, at politikerne vil tage stilling til det, siger Carl Edvard Endresen.
Ifølge Uber har tjenesten 2.000 chauffører i Danmark, mens 300.000 københavnere har downloadet app'en på deres telefon.
Nicolai Jørgensen er deltids Uber-chauffør og formand for foreningen for deleøkonomi, som repræsenterer en stor del af de danske Uber-chauffører. Han deler Uber-direktørens syn på den nye taxilov og forventer en modreaktion.
- Jeg tror, at forbrugerne og Uber-partnerne vil reagere på det her og bakke mere op om Uber, siger han.
Ikke svar på konkrete udfordringer
Den nye taxilov stiller blandt andet krav til taxameter, sædeføler, videokamera og førerkort til chaufførerne. En overgangsfase på tre år til at indfase loven betyder, at der i den periode kun er 125 i kvartalet, der kan få en såkaldt ‘universaltilladelse’ til taxakørsel.
Kravene er udtryk for en forældet teknologi og er et tilbageskridt for en mere effektiv udnyttelse af de biler, der findes i Danmark og særligt i København, mener Uber.
- Derfor er chaufførerne selvfølgelig bekymrede. Det er en stor udgift, og man kan jo ikke købe en ny bil med taxameter og så videre for at køre 10 timer i ugen. Samtidig er det i starten kun 125 hver tredje måned, der kan få tilladelse, siger Uber-direktør Carl Edvard Endresen.
Nicolai Jørgensen afviser, at man vil begynde at indrette biler med det udstyr, som der nu kræves ifølge lovgivningen. Ifølge ham bør problemerne nemlig løses elektronisk.
- Som landet ligger nu, har vi ikke planer om det. Jeg kan godt forstå, at man med en ny taxilov ønsker en form for sikkerhed både for forbrugeren og i forhold til skattebetaling, men det tror jeg ikke opnås med den her lov, som er et tydeligt udtryk for uvidenhed fra politisk side. Det er ikke en modernisering, siger han.
Tjenesten får også meget svært ved at have faste prislister, og skal ifølge den nye lov opgive data til myndighederne.
En del af de konkrete udfordringer, har man dog ikke taget stilling til endnu.
- Vi vil nu nærlæse lovgivningen og forholde os til de konkrete udfordringer, og det er for tidligt at sige, hvordan det vil påvirke vores rekruttering af chauffører. Det er positivt, at det her er et skridt på vejen mod at få liberaliseret taxa-markedet, men det er særdeles negativt, at man erstatter nye smarte teknologier med gamle løsninger, siger Carl Edvard Endresen.