Uber-chaufføren Thomas lader sig ikke skræmme af ny lov.
I anledning af den nye taxilov har Avisen.dk downloadet Ubers nye app for at finde ud af, hvad chaufførerne mener om de nye regler, der enten kan gøre Uber til en lovlig taxatjeneste - eller give tjenesten dødsstødet.
Få minutter efter triller en sort Peugeot 207 ind på parkeringspladsen med Thomas i førersædet, der venligt tager imod mig. Han er fra Belgien og har kørt Uber i 14 måneder. I dag har Thomas haft travlt, så han har endnu ikke hørt om de nye regler.
- Det lyder rigtig godt. Vi er mange chauffører, der er hunderæd for SKAT og politiet. Vi vil gerne være lovlige, koste hvad det vil, fastslår Thomas, mens vi triller over Langebro mod Nørrebros runddel.
Uber vil sørge for det hele
De nye regler er vedtaget af et flertal i Folketinget. De dikterer, at chauffører skal have sædesensorer, videoovervågning og taxameter.
Derudover skal chaufføren have et såkaldt førerkort. Det er regler, der er nærmest identiske med dem, der allerede eksisterer i taxabranchen.
- Det er ligegyldigt om et førerkort så koster 20.000 kroner. Jeg vil betale, så længe jeg kan køre uden at se mig over skulderen efter politiet, fortæller Thomas.
Tilbage i august blev han stoppet af politiet, der i skarpe vendinger fortalte ham, at det ikke var lovligt at køre Uber. Den oplevelse sidder dybt i Thomas, der efterfølgende tog sin Uberkørsel op til overvejelse.
- Jeg kom i tvivl, da politiet gav mig en bøde. Så jeg stoppede med at køre helt frem til december. Men jeg vil også støtte Uber, siger han.
Og Thomas er også overbevist om, at Uber vil støtte ham. Han regner nemlig med, at det amerikanske firma vil sørge for, at både ham og den lille Peugeot lever op til de nye regler.
- Uber vil betale for det hele. Det er jeg sikker på!
Vil støtte Danmark
Uber og deres chauffører er blevet kritiseret vidt og bredt, men et af de punkter, der igen og igen kommer frem, er, at de ikke betaler skat.
Thomas har også et fragtfirma, og derfor kører han ikke længere Uber fuldtid. I stedet kører han tre-fire dage om ugen, når han har tid og lyst. Det skaffede ham lige over 22.000 kroner i december, og jeg kan se, at han tjener omkring 110 kroner i timen. Af det tager Uber 20 procent, fortæller han.
Det lyder ikke af meget. Derfor er min overraskelse stor, da han fortæller, mens vi upåagtet overhaler en taxa på Åboulevarden, at han frivilligt indrapporterer til SKAT.
- Folk spørger mig altid: Betaler du skat? Selvfølgelig gør jeg det. Det er en glæde, for jeg bor i Danmark, der er et dejligt land, og hvis vi ikke betalte skat ville vi ikke have de ting, som gør det til et dejligt land, siger han og viser sin skatteindrapportering på smartphonen.
Kontanthjælpsmodtagere arbejder for Uber
For Thomas er Uber ikke bare et arbejde. Det er en hobby.
- Jeg elsker Uber, og kunder fortæller mig, at de elsker Uber. Vi har vores frihed, og vi tjener penge samtidig. Jeg lader folk ryge i bilen, de må drikke, vi hygger os. Uber er frihed både for mig og for kunden, siger han, og jeg må indrømme, at jeg virkelig hygger mig.
Friheden betyder også, at Thomas ser en broget skare af chauffører.
- Du behøver kun dig selv, et kørekort og en bil. Jeg har set masser af for eksempel kontanthjælpsmodtagere, der ikke har kunnet finde et job, der nu kører Uber, fortæller han.
Da vi når frem til Nørrebros runddel, tikker en SMS ind på Thomas' mobil.
"De siger, Uber er ulovligt, er vi i problemer", står der spørgende på den lysende mobil-skærm.
- Det er fra en bekymret chauffør, griner Thomas og stopper bilen.
- Der er vist andre, der har hørt om loven, siger jeg og fortsætter:
- Visse politikere har jo også sagt, at det her bliver dødsstødet for Uber. Er du ikke bange for, at Uber er slut, spørger jeg med den ene fod ude i en snedrive.
- Nej, vi vil aldrig stoppe. Uber er her for at blive, konstaterer han tørt.
Thomas er nødt til at skynde sig videre, da han har endnu en kunde lige om hjørnet. De 100 kroner, som turen fra Islands Brygge til Nørrebro Runddel kostede, bliver automatisk trukket fra min smartphone med et "pling", og så kører Thomas ubekymret videre.
Thomas er et opdigtet navn, da chaufføren på grund af Ubers nuværende situation ikke ønsker at stå frem ved navns nævnelse. Chaufførens rigtige identitet er redaktionen kendt.