Rasmus Prehn har været socialdemokratisk folketingsmedlem siden 2005. Rasmus Prehn har været sit partis ordfører på blandt andet forsknings-, bolig- og kommunalområdet. I dag er han socialdemokraternes transportordfører. Udover transportområdet er han optaget af at styrke uddannelsesområdet, sikre ordentlig velfærd, mindre ulighed samt flere lærepladser og arbejdspladser. Endelig har han en helt særlig forkærlighed for Nordjylland, hvor han er valgt og bor med sin kone, tre børn og en Golden Retriever.
I SIDSTE UGE benyttede jeg Folketingets spørgetime til at spørge erhvervs– og vækstministeren om, hvorfor ministeriet i forbindelse med regeringens kortlægning af deleøkonomiske virksomheder havde valgt at kategorisere Uber som samkørsel.
Ministeren indrømmede, det var en fejl, og han lagde vægt på, at fejlen nu er blevet rettet. Det er glædeligt, men det kan undre, at ministeriet ikke tidligere i processen har opdaget, at flere retsinstanser nu er kommet frem til, at Uber er ulovlig taxikørsel – og netop ikke samkørsel.
I min optik havde det været mere oplagt helt at fjerne Uber fra listen i stedet for blot at ændre kategorien til persontransport. Ministeriets lemfældige håndtering betyder reelt, at det regulære samkørselkoncept GoMore nu står opført og kategoriseret side om side med ulovlige Uber.
SET I LYSET af de afsagte domme i Københavns Byret og Østre Landsret, hvor stribevis af Uber-chauffører er blevet dømt for ulovlig pirattaxikørsel samt den kommende sag mod selve selskabet Uber i Danmark, virker det påfaldende, at ministeren på fx TV2 News valgte at fremhæve Uber som et eksempel på deleøkonomi.
I stedet for at fremhæve et kontroversielt amerikansk selskab, der sender alle sine penge i skattely og åbenlyst ikke respekterer dansk lovgivning, havde det været mere relevant og retvisende at fremhæve en af de mange succesfulde danske deleøkonomiske virksomheder.
DET KUNNE eksempelvis være VIGGA, der har grundlagt en forretningsmodel baseret på en cirkulær økonomi med udgangspunkt i en abonnementsordning med økologisk børnetøj. Skulle det være en deleøkonomisk virksomhed inden for transportsektoren, havde det været oplagt at fremhæve GoMore, hvor bilister giver en anden person et lift i samme retning, som vedkommende selv skal.
Som jeg tidligere har fremhævet, snylter Uber på modeordet ”deleøkonomi”, når firmaet sniger sig uden om gældende fælles lovgivning og selv scorer kassen uden at bidrage til en af verdens stærkeste deleøkonomier, nemlig det danske velfærdssamfund. Sagt lige ud er der ligeså meget deleøkonomi i Uber, som der er italienere i Italiensk Salat.
UBER ER HVERKEN deleøkonomi eller samkørsel. De tilbyder en billig form for taxikørsel i direkte konkurrence med landets taxivognmænd og taxichauffører – uden samme krav til sikkerhed, uddannelse, skattebetaling, løn og forsikringer men via lavere lønninger og social dumping.
Det afholder dog hverken erhvervs- og vækstministeren eller hans partifælle, transportordfører Rasmus Jarlov, fra at benytte enhver given lejlighed til at promovere stormombruste Uber. På den måde er det Konservative Folkeparti gået fra at være et parti for lov og orden til at været et parti for fup og fidus.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.