De vil helst bare passe deres job med at rode rundt i patienternes mund. I stedet går alt for meget af tandlægernes arbejdstid med at rode rundt i computere, journaler og ringbind.
Ifølge en ny undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet, overvejer over halvdelen af tandlægerne at droppe deres arbejde på grund af dokumentationskravene, skriver TV2 Nord i dag.
- Undersøgelsen viser, at det er en potentiel bombe under standen. Hvis det her får de ældre til at falde fra før pensionsalderen og de unge til at droppe faget, så får Danmark et kæmpeproblem med tandlægemangel, siger Troels Barkholt, som er næstformand i Tandlægeforeningen, til Avisen.dk.
Har travlt med at lave ingenting
Jeppe Barkmann, som ejer en klinik i Hadsund i Himmerland, er en af de tandlæger, som overvejer at stoppe med at bore og slibe før tid.
- Jeg må indrømme, at jeg har gennemgået min pension for at se, om jeg kan stoppe tidligere, end jeg havde planlagt, siger den 53-årige tandlæge til Avisen.dk.
Indtil for få år siden glædede han sig altid til at komme på arbejde, men det har ændret sig, i takt med at dokumentation og bureaukrati har fortrængt hans kerneopgave og suget arbejdsglæden ud af hans hverdag.
Op imod halvdelen af hans arbejdsdag bruger han på at taste, skrive og dokumentere.
- Jeg får jo rigtig travlt med at lave ingenting, og endnu mere travlt med at nå alt det andet. Jeg føler, at jeg spilder min tid, siger Jeppe Barkmann.
Føler sig mistænkeliggjort
Ifølge Jeppe Barkmann gik bureaukratiet for alvor amok, da tandlægerne gik fra at høre under Sundhedsstyrelsen til at høre under Styrelsen for Patientsikkerhed. Det betød ændrede procedurer og regler, og flere tilsyn.
Nogle af dokumentationskravene kan han godt se idéen i, men de fleste forbedrer hverken patientsikkerheden eller tandlægernes arbejdsgange, og virker som "kontrol for kontrollens skyld", føler han.
- De er komplet idiotiske og uden nogen mening. Jeg føler mig i allerhøjeste grad mistænkeliggjort. Og jeg ved med mig selv, at uanset hvor meget, jeg skriver, er det aldrig nok.
Styrelsen for Patientsikkerhed slår dog fast, at tilsyn og kontroller med tandlægernes arbejde fortsat er vigtigt.
- Kontroller er vigtige, fordi det skal være trygt at være patient i sundhedsvæsenet – også hos tandlægerne. Det er vigtigt at huske, at tilsyn handler lige så meget om læring som det handler om kontrol, og vi har oplevet en rigtig god dialog om udvikling og kvalitet hos de 99 tandlægeklinikker, vi har ført tilsyn hos i 2017, skriver Styrelsen for Patientsikkerhed i en skriftlig kommentar til Avisen.dk.
Behandlede kræftsyg kvinde gratis
Tandlægerne skal inddele patienterne i farvekategorierne rød, gul og grøn alt efter hvor ofte, de har behov for at komme til tandlæge. Hvis en patient bliver placeret i den "røde" gruppe, altså har behov for hyppige tandlægebesøg, må der højest gå ni måneder fra patienten er kategoriseret, til den næste undersøgelse - ellers mister patienten det tilskud fra det offentlige, som alle danskere normalt får ved tandlægebesøg.
Det ramte for nyligt en af Jeppe Barkmanns patienter, en kvinde, der var alvorligt syg af kræft og som havde meget dårlige tænder på grund af medicinen. Hun blev placeret i "rød" kategori, men blev umiddelbart efter indlagt på hospitalet på grund af kræftsygdommen. Da hun blev udskrevet syv måneder senere, havde hun hårdt brug for at få lavet sine tænder, men fordi grænsen på ni måneder lige præcis var overskredet, kunne Jeppe Barkmann ikke behandle hende med tilskud.
- Så står man der med en dødssyg patient, som ikke må få lavet en undersøgelse, med mindre hun betaler det hele selv. Fordi tidsfristen er overskredet med to dage. Hvad gør man som tandlæge i den situation? Jeg gjorde det eneste anstændige: Jeg gav hende behandlingen gratis, selvom jeg faktisk ikke måtte. Men det er jo ikke rimeligt, siger han.
Selvom Jeppe Barkmann har mistet en stor del af arbejdsglæden og går med overvejelser om at gå på pension før tid, har han dog endnu ikke den ene fod ude af døren.
- Jeg er ikke færdig med at slås, men jeg er træt af det, siger han til Avisen.dk.