Man kan lige så godt lade et barn støvsuge.
Det var konklusionen fra forbrugerrådets blad Tænk efter en test af 14 robotstøvsugere i april.
Men det lader firmaet Witt, som står bag de robotstøvsugere, der hedder iRobot, sig ikke stoppe af.
I en ny tv-reklame for firmaets robotstøvsugere påstår en mærkat på skærmen, at støvsugeren er bedst i test i forbrugerbladet Tænk.
- Vores iRobot-støvsuger scorede højest i Tænks test, så derfor har vi udledt, at den er bedst i test, forklarer marketing manager Mikkel Langgaard Erlandsen fra Witt.
Men den konklusion er de langtfra enige i hos forbrugerrådets blad.
- I vores test scorede alle robotstøvsugerne så dårlige resultater, at vi efterfølgende valgte ikke at give nogen af dem "bedst i test"-stemplet, siger testchef Niels Ebbe Jacobsen.
- Det er vildledning af forbrugerne, at Witt reklamerer med robotten som bedst i test og placerer vores navn under. Så ligner det, at udmeldingen kommer fra os, og det er forkert, siger han.
Når Tænk kalder et produkt bedst i test, skal det score resultater over middel. Men ingen af de afprøvede robotstøvsugere fik det eftertragtede stempel.
Niels Ebbe Jacobsen kalder det vildledning af forbrugerne, når Tænk sættes i forbindelse med Witts reklame for deres iRobotRoomba-serie.
- Ingen af støvsugerne var gode nok, og det er slet ikke den model, vi testede, som de reklamerer for, siger Niels Ebbe Jacobsen.
- Mærkaten henviser til den generelle iRobot, og en af dem var altså bedst i Tænks test. Det synes jeg ikke, man kan kalde misvisende, siger Mikkel Langgaard Erlandsen.
Forbrugerrådet har nu meldt reklamen til Forbrugerombudsmanden, som skal bedømme, om reklamen vildleder forbrugerne til at tro, at det er Forbrugerrådet og Tænk, som kalder robotstøvsugeren bedst i test.