Danske modevirksomheder er optimistiske forud for åbningen af den københavnske modeuge onsdag.
Omsætningen i branchen er stigende, og seks ud af ti modefirmaer forventer vækst i det kommende halvår, skriver Børsen.
Samtidig vil to ud af ti ansætte flere medarbejdere til at håndtere deres stigende salg. Det viser en undersøgelse foretaget af brancheorganisationen Dansk Mode & Textil. For et år siden var det kun én ud af ti virksomheder, der ville udvide staben.
Samtidig viser helt nye tal en markant nedgang i antallet af konkurser blandt modeindustriens kunder i den danske detailsektor. Sektoren er vigtig for en stor del af især de mindre modebrands.
I snit er otte modebutikker gået konkurs i hver af årets første seks måneder mod 13 i tilsvarende halvår i fjor, viser en analyse fra kreditvurderingsbureauet Bisnode Credit - tidligere Soliditet.
Dog er de sorte skyer ikke med ét blæst væk fra den danske modehimmel. Hver tredje modeproducent har således røde tal på bundlinjen i seneste regnskab, viser en stor analyse fra konsulentkoncernen Deloitte.
Derudover har under 50 procent af virksomhederne i analysen præsteret overskud i hvert af de seneste tre år.
Ifølge Børsen viser analysen dog også, at blandt godt 250 modeproducenter og engroshandlere er det nu 46 procent, der har haft overskud i de seneste tre regnskabsår. Det er en pæn fremgang fra 40 procent i konsulentkoncernens forrige undersøgelse.
- Der er helt klart sket en bedring i branchen. Mange virksomheder har ryddet op i store lagre af ikke-solgte varer og blandt de dårligste debitorer, siger senior manager Morten Steinmetz, der har ansvaret for Deloittes analyse, til avisen.
- Efter at mange omkring 2007, da det gik godt for de fleste, næsten blev lullet i søvn, er virksomhederne igen blevet skarpere. Der er stærkt fokus på omkostninger og på at producere det, kunderne vil have.
/ritzau/