Det vil være en stor hjælp til at afsløre snyd med sociale ydelser, hvis kommunerne fik adgang til borgernes mobildata, rejsekort og kontooplysninger.
Sådan lyder det for Helle Linnet, som er formand for Socialcheferne. Dermed er hun enig med de ansatte i tre ud af ti kommuner, som ifølge Danmarks Radio efterspørger flere værktøjer til at kunne fange sociale bedragere.
Blandt de konkrete redskaber, som nogle kommuner efterlyser, er:
- Nemmere adgang til borgernes adresse
- Bedre adgang til kontooplysninger
- Adgang til data fra mobilmasterne
- Adgang til data fra rejsekortet
- Samarbejde med forsikringsselskaber
- Adgang til information fra lufthavne
UDVID
- Vi ville stå stærkere, hvis vi kunne bruge nogle af de oplysninger både i forhold til at afsløre socialt bedrageri og til at frikende borgere, som er under mistanke, siger hun til Avisen.dk.
Når kæresten flytter ind
I de fleste tilfælde drejer det sig om sager, hvor en borger får nogle ydelser, fordi han eller hun bor alene, og hvor kommunens kontrolenhed kan have mistanke om, at borgeren reelt ikke er enlig.
Helle Linnet tilføjer, at ingen af oplysningerne kan stå alene, men når de indgår sammen med andre oplysninger, kan de pege i den ene eller den anden retning.
- Det handler også om forebyggelse. Hvis folk ved, at der er fokus på det, tænker de sig bedre om og husker at meddele kommunen, hvis for eksempel kæresten flytter ind.
Modtagere af ydelser skal stå til regnskab
Hvis der er en stærk mistanke om socialt bedrageri, kan I så ikke gå til politiet, som har flere beføjelser?
- Jo, men det kræver, at vi i forvejen har indsamlet rigtig mange oplysninger.
Er der ikke risiko for, at de flere overvågningsværktøjer går ud over borgernes retssikkerhed?
- Det er jo en enorm svær balancegang. Jeg har dyb forståelse for, at nogle har det synspunkt. Der er jo ikke nogen, der synes, at et overvågningssamfund er behageligt. Men når man modtager offentlige ydelser, må man også kunne stå til regnskab for, om man modtager dem retmæssigt.