Smid uniformen og mindsk antallet af arbejdsskader.
Det er erfaringen fra DSB's forsøg med at lade S-togsrevisorer tjekke billetter i civilt tøj i stedet for i uniform.
- Jeg kan næsten ikke huske, hvornår vi sidst har haft en arbejdsskade, hvor folk har kørt i civilt. Det skyldes, at de ansatte ikke vækker så meget opmærksomhed, når de går i civilt. De virker ikke så autoritære, siger Brian Andersen, teamleder i DSB S-tog, til Newspaq.
Forsøget med at lade S-togrevisorer smide uniformen og trække i civilt begyndte i 2008. I dag er 40 ud af 150 ansatte kontrollører uddannet til at køre i civilt.
Der findes ikke statistik for, hvor mange af de 66 S-togrevisorer, der sidste år anmeldte en kunderelateret arbejdsskade, der gik i civilt, og hvor mange, der gik i uniform, da de fik skaden, men Brian Andersen er ikke i tvivl om, at de civile kontrollanter er mindre udsatte.
- I de to år, vi kørte pilotforsøg fra 2008 til 2010, havde vi to-tre arbejdsskader i civilt, hvor vi har 17-18 stykker i uniform i samme periode, siger Brian Andersen, der selv har prøvet begge dele.
Mens de uniformerede går to og to sammen, går kontrollører i civilt sammen tre og tre. Desuden har de civile en særlig uddannelse i at afværge konflikter.
- Det er selvfølgelig også en del af forklaringen. Vi kører ikke hovedløst rundt og leget civilt politi. Sikkerheden er vigtig. Derfor sørger vi altid for ikke at trænge folk så meget op i en krog, at de ikke har mulighed for at slippe væk uden at blive voldelige, siger Brian Andersen, der har været ansat i DSB i 17 år.
De ansatte bestemmer selv, om de har lyst til at udføre deres kontrolarbejde i civilt tøj eller i uniform, fortæller Anette Haugaard, underdirektør i DSB.
- Nogle synes, det giver kolorit i hverdagen at gå i civilt, mens andre ikke bryder sig om det. Og nogle har et stort retfærdighedsønske om at få fat i gratister, som vi ellers ikke får fat i, siger Anette Haugaard til Newspaq.
Ledelsen i DSB er positiv overrasket over, at kunderne har taget så godt imod de civile kontrollører.
- Vi tænkte, at det kunne give større risiko for konfrontationer at gå i civilt, men det er ikke det, vi har oplevet. Vi har skabt en ordning, der både glæder kunder og personale, siger hun.
S-togrevisorerne udskrev i sidste år 125.350 kontrolafgifter. DSB fører ikke statistik over, om de civile udskriver flere bøder end de uniformerede. Men Anette Haugaard er sikker på, at de civile får afgifter fra nogle, som plejer at snyde.
Brian Andersen mener, at andre brancher kan have glæde af DSB's erfaringer med at lade ansatte gå i civilt f.eks. i politiet.
- Ja i allerhøjeste grad. Vi har et fint samarbejde med politi i civilt, når vi laver store kontroller. Vi tjekker billetter, og de tjekker tasker og lommer, og der er stor gevinst for begge parter.
Newspaq