Regeringen vil beskytte forbrugerne

Regeringen har fremlagt en forbrugerpolitisk plan, der skal sikre de danske forbrugere.

Regeringen kommer med ny plan, der skal gøre danske forbrugere mere trygge og sikre, så de kan træffe de rigtige valg, hvad enten de står i banken eller går på nettet for at sammenligne priser på varer.

Her er et udpluk af nogle af de 23 initiativer.

* Bedre forbrugerbeskyttelse af børn og unge.

Årsag: Børn er lette at påvirke, og den stigende brug af mobiltelefoner og nettet gør, at der er behov for at se nærmere på, hvordan børn og unge kan beskyttes. Der er også brug for, at børn og unge kommer på skolebænken og lærer mere om de begreber, som banker og andre finansielle institutter bruger.

Handling: Regeringen nedsætter et udvalg, der skal komme med statusrapport ved udgangen af marts næste år og færdiggøre sit arbejde i slutningen af 2013.

* Forbrugerinformation på mobilen.

Årsag: Teknologien gør, at forbrugerne i dag kan få informationer om regler og rettigheder på mobilen - også når de står i en købssituation.

Handling: Forbrugerne skal med et tryk på mobilen få adgang til den statslige forbrugerportal: forbrug.dk via deres smartphones. Tilgangen skal være på plads i starten af det nye år.

* Mere gennemsigtighed på mobilmarkedet.

Årsag: Konkurrencen på telemarkedet er intens. Og forbrugerne kan let drukne i de informationer, som teleoperatørerne kommer med.

Handling: Det skal være lettere at gennemskue de abonnementer, som man kan få til mobilen. Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af Erhvervs- og Vækstministeriet, Forbrugerrådet og telebranchen, som inden 1. januar 2013 kommer med konkrete løsninger på, hvordan gennemsigtigheden kan bliver større.

* Bedre prisoplysning i bankerne.

Årsag: Det kan som bankkunde være svært at overskue priserne på ind- og udlån. Derfor er det vigtigt, at bankerne skilter korrekt - men der er ofte fejl i skiltningen.

Handling: Der indføres bødestraf, hvis bankerne skilter forkert. Samtidig skal Forbrugerrådet og Finansrådet være med til at finde ud af, hvordan man kan forbedre reglerne om prisoplysning, så de bliver mere klare og entydige.

* Risikoklassificering af boliglån.

Årsag: Forbrugernes ofte største og vigtigste lån er boliglånet. Og de seneste 10-15 år er der kommet en række nye låntyper til.

Handling: En klassificering betyder, at det skal fremgå, hvor risikofyldt et lån over 100.000 kroner med pant i fast ejendom er. De får enten en rød, gul eller grøn farve. Reglerne vil blive udstedt her i efteråret 2012.

* Bedre finansiel rådgivning.

Årsag: Den finansielle krise har medført, at en lang række kunder har haft oplevelsen af, at de har fået dårlig eller mangelfuld rådgivning. Mange kunder mener, at de har tabt penge på dårlig rådgivning.

Handling: Erhvervs- og Vækstministeriet laver et udvalg, der skal se nærmere på reglerne for erstatningspligt. Udvalget skal også se på rådgivningen. Arbejdet skal være færdigt i efteråret 2013.

* Indgreb over for urimelige låneomkostninger (ÅOP).

Årsag: Der findes i dag en lang række selskaber, der yder hurtige lån til forbrugerne. I dag kan man ikke klage over urimelig renter på den type lån kaldet kviklån, som man kan, hvis man har et lån i en bank.

Handling: Der nedsættes en klageinstans for finansieringsselskaber, der skal lægge en linje for, hvor høje omkostningerne og renterne på disse lån må være.

Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.