Taberne i sagen om, om Norwegian skal være med i Rejsegarantifonden eller ej, er flykunderne.
Det mener forbrugernes vagthund, Forbrugerrådet.
- Vi synes, det er en meget uheldig afgørelse, som går direkte imod det, der er formålet med Rejsegarantiloven. Og det er at beskytte forbrugerne mest muligt mod konkurser i flybranchen, siger Mads Mølgaard Bräuner, jurist i Forbrugerrådet.
Østre Landsret har afgjort, at et udenlandsk flyselskab med filial i Danmark ikke er forpligtet til at melde sig ind i Rejsegarantifonden og på den måde tilbyde kunderne en konkursforsikring, når de køber en flybillet.
- Der er i hvert fald tre andre flyselskaber, der har afventet Norwegian-sagen. De har etableret sig på samme måde i Danmark som Norwegian. Og jeg er simpelthen bange for, at flere selskaber følger efter og træder ud af Rejsegarantifonden, siger juristen.
Mads Mølgaard Bräuner påpeger, at det er nødvendigt for forbrugerne at kunne købe en forsikring, når de køber en flybillet på en hjemmeside.
- Vi har jo allerede nu oplevet flere forskellige flyselskabers konkurser - blandt andet ungarske Malev, spanske Spanair og så også vores egen Cimber Sterling. Så vi synes, der er et dokumenterbart behov for den her konkurssikring, siger han.
En forsikring mod konkurs er ikke en del af de normale rejseforsikringer. Den skal man ud at købe selvstændigt.
- Og den er væsentligt dyrere og dækker ikke helt på samme måde, som den man kan få i Rejsegarantifonden, siger Forbrugerrådets jurist.
/ritzau/