Smykkekoncernen Pandoras omsætning faldt i årets tre første måneder med 18 procent - og med 36 procent i Europa. Men selv om omsætning faldt til 1,4 milliarder kroner mod 1,7 milliarder for de tre første måneder af 2011, tjener man stadig penge.
Det viser koncernens regnskab for første kvartal af 2012. Koncernens overskud faldt med en tredjedel - men er fortsat i plus med et overskud på 412 millioner kroner før skat.
Pandoras nye direktør, nordmanden Björn Gulden, blev udnævnt som direktør tilbage i december sidste år. Og han har brugt den første tid på at lære de største markeder at kende og har også besøgt produktionsanlæg i Thailand.
- Udviklingen i selskabets aktiviteter forløb som planlagt i kvartalet. Det er indlysende, at vi står over for en række kortsigtede udfordringer, men jeg er glad for at se, at vi har gennemført tiltag til at håndtere dem alle, siger han i en kommentar til regnskabet.
Mens omsætningen blev barberet mest ned i Europa, faldt den med 16,4 procent i Asien og Stillehavsområdet. I Nord- og Sydamerika holdt kunderne ved - og her faldt omsætningen med små to procent.
- Tallene indeholdt i denne delårsrapport er i tråd med vores forventninger, oplyser Pandora i regnskabet.
Selv om kunderne i stol stil svigter koncernen, tjener man fortsat penge på at sælge smykker. Og Björn Gulden er optimistisk med hensyn til, hvad fremtiden bringer:
- Det glæder mig at se, at forår/sommerkollektionen for 2012, der blev lanceret midt i marts måned, er vellykket, både hvad angår indsalget og salget ud af butikkerne, lyder det fra ham.
- Og jeg er overbevist om, at denne forbedring også fortsat vil afspejle sig i vores efterår/vinter kollektion for 2012, siger direktøren.
Og Pandora vil fortsat gøre sit til, at kunderne kommer ind i butikken. Björn Gulden understreger, at koncernen skal være en global succes.
- Det vil vi opnå ved at arbejde hårdt på følgende tre ting: at forstå kunden, forbedre produktudbuddet og styrke salget ud af butikkerne, siger han.