Fodboldlandsholdet skal have ny sponsor. Den nuværende, Danske Bank, har nemlig meddelt, at man ønsker at komme ud af den nuværende aftale med Dansk Boldspil-Union (DBU).
Aftalen med Danske Bank blev indgået med virkning fra 1. januar 2012 og skulle som udgangspunkt gælde frem til 2016.
En klausul gav dog banken mulighed for at stoppe med udgangen af juli 2014, og den har man altså valgt at benytte.
- Vi er en bank med kunder i ni lande, og sidste år skiftede vi navn til Danske Bank på alle vore markeder.
- Fremover vil vi gerne indgå sponsoraftaler, der kan fungere på tværs af de nordiske markeder og ikke kun i Danmark, siger Jeppe Madsbad Lauritzen, der er chef for sponsorater i Danske Bank.
Opsigelsen er modtaget med beklagelse i fodboldforbundet.
- Med opsigelsen af aftalen midt i dens løbetid kommer vi desværre ikke i mål med alle vores gensidige ambitioner for samarbejdet, men vi respekterer naturligvis, at banken med sin nye strategi vælger at gå nye veje, siger generalsekretær Jim Stjerne Hansen.
Nu skal han og DBU's kommercielle selskab ud at finde en ny hovedsponsor på et tidspunkt, hvor der ikke er udsigt til, at Danmark er med ved næste års VM-slutrunde i Brasilien.
Ifølge direktøren for DBU A/S, Katja Moesgaard, forventes det ikke, at der foreligger en ny aftale med en ny samarbejdspartner før til næste år.
Landsholdet har siden 1978 været sponsoreret af Carlsberg, Mejeriforeningen (senere Arla), Dong Energy og Danske Bank.
Prisen for Danske Banks sponsorat opgøres af DBU til at være 16 millioner kroner om året