Hurtigere bøder og kortere sagsbehandling. Det er et af de nye våben, regeringen vil udstyre Forbrugerombudsmanden med i kampen mod ulovlig og vildledende markedsføring, skriver Politiken mandag.
Med en forbrugerpolitisk handlingsplan, som erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) præsenterer mandag, får Forbrugerombudsmanden for eksempel ret til at uddele administrative bøder, når firmaer spammer forbrugere med uønskede og vildledende reklamer.
Hver eneste måned modtager Forbrugerombudsmandens særlige spampostkasse op mod 1000 klager fra forbrugere, der har fået nok af uønskede reklamer på e-mail og sms'er.
Den form for markedsføring er ikke tilladt, men forbuddet har ikke den store effekt, og sagsgangen er lang, fordi hver sag skal anmeldes til politiet og køres gennem retssystemet.
- Derfor får ombudsmanden nu mulighed for at give administrative bøder, så han hurtigt kan gribe ind, og så vi undgår den lange sagsbehandling. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil have en stor præventiv effekt, siger Ole Sohn til Politiken.
Ole Sohn understreger, at de administrative bøder kun kan bruges i de klare tilståelsessager.
Men langt de fleste spamsager er netop tilståelsessager, fastslår forbrugerombudsmand Henrik Øe, som ikke lægger skjul på sin begejstring over det nye bødevåben:
- Firmaerne ved typisk udmærket, at de har overtrådt reglerne, men går den, så går den. Nu kan vi afslutte langt de fleste sager hurtigt og effektivt med administrative bøder; det er et kæmpe fremskridt, siger han til Politiken.
Størrelsen af de nye bøder ligger fast. Det skal være bøder, der kan mærkes, og som virker afskrækkende: Mindst 10.000 kroner og så 100 kroner for hver eneste uønsket mail og sms, som firmaet har sendt af sted, siger Henrik Øe til Politiken.
/ritzau/