VW introducerede deres såkaldte cross-over-model T-Roc i 2017. Og det har den store bilkoncern ikke fortrudt. Det er nemlig blevet en bestseller med over en million solgte enheder verden over.
Siden slutningen af 2019 har modeludvalget omfattet den højtydende T-Roc R, og i foråret 2020 kom T-Roc Cabriolet, som Avisen.dk testede på de brede strande på Rømø.
Nu kommer modellen så i en lidt skarpere og mere karakterstærkt design samt flere assistentsystemer, en digitaliseret førerplads og nyt interiør.
Også bagtil har den nye T-Roc fået nænsomt justeret sit design. Foto: VW
Og man skal jo ikke lave om på en succes – og dog. Designerne hos VW er gået nænsomt til værks i opdateringen af eksteriørdesignet. Den nye T-Roc kan kendes på et nyt kølergrilldesign og LED-forlygter, der nu er standard på alle varianter. Er T-Roc udstyret med IQ.LIGHT-LED-matrix-forlygter (ekstraudstyr) er de via en LED-lysstribe forbundet med Volkswagen-logoet i midten af kølergrillen.
T-Roc har også fået en omfattende opgradering af interiøret og kommer med et helt nyt instrumentbord, hvor overfladen er udført i et blødt materiale med skumfyld under, og sammen med fremhævede syninger løfter det oplevelsen af både kvalitet og design.
Det er især i kabinen, at den faceliftede variant har fået et synligt og forbedret look. Foto: VW
Infotainmentsystemet, der kommer med en touchskærm på 8” eller 9,2”, er nu designet som en tablet og placeret på instrumentpanelet i samme højde som instrumentdisplayet bag rattet. T-Roc kommer standardudstyret med Digital Cockpit, der har et 8” display, og som ekstraudstyr tilbydes Digital Cockpit Pro med 10,25” display (Standard på T-Roc Style og T-Roc R). Multifunktionsrattet, som også er en del af standardudstyret i T-Roc, har fået et nyt design.
T-Roc kommer stadig med tre TSI-benzinmotorer; en trecylindret 1,0-liters med 110 hk og to firecylindrede på henholdsvis 1,5 liter med 150 hk og 2,0 liter med 190 hk. Udover dem, så er der også to firecylindrede 2,0 TDI-dieselmotorer med 115 hk og 150 hk. Afhængigt af motorvariant er T-Roc udrustet med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-gearkasse.
Som alternativ til de forhjulstrukne varianter tilbydes T-Roc også med 4MOTION-firehjulstræk i kombination med 2,0 TDI-motor og 150 hk, og det er standard i kombination med 190 hk 2,0 TSI-motoren.
T-Roc er den fjerde mest solgte bil i Europa i 2021. Foto: VW
Til slut, hvis man vil give den max. gas, kan man købe topmodellen T-Roc R. Den har en 300 hk stærk turboladet firecylindret 2,0 TSI-motor og standard firehjulstræk.
Den åbne fire-sæders cabriolet tilbydes i udstyrsvarianterne Style og R-Line i kombination med en 1,0 TSI-motor med 110 hk eller en 1,5-TSI med 150 hk.