VW introducerede deres såkaldte cross-over-model T-Roc i 2017. Og det har den store bilkoncern ikke fortrudt. Det er nemlig blevet en bestseller med over en million solgte enheder verden over.
Siden slutningen af 2019 har modeludvalget omfattet den højtydende T-Roc R, og i foråret 2020 kom T-Roc Cabriolet, som Avisen.dk testede på de brede strande på Rømø.
Nu kommer modellen så i en lidt skarpere og mere karakterstærkt design samt flere assistentsystemer, en digitaliseret førerplads og nyt interiør.
Og man skal jo ikke lave om på en succes – og dog. Designerne hos VW er gået nænsomt til værks i opdateringen af eksteriørdesignet. Den nye T-Roc kan kendes på et nyt kølergrilldesign og LED-forlygter, der nu er standard på alle varianter. Er T-Roc udstyret med IQ.LIGHT-LED-matrix-forlygter (ekstraudstyr) er de via en LED-lysstribe forbundet med Volkswagen-logoet i midten af kølergrillen.
T-Roc har også fået en omfattende opgradering af interiøret og kommer med et helt nyt instrumentbord, hvor overfladen er udført i et blødt materiale med skumfyld under, og sammen med fremhævede syninger løfter det oplevelsen af både kvalitet og design.
Infotainmentsystemet, der kommer med en touchskærm på 8” eller 9,2”, er nu designet som en tablet og placeret på instrumentpanelet i samme højde som instrumentdisplayet bag rattet. T-Roc kommer standardudstyret med Digital Cockpit, der har et 8” display, og som ekstraudstyr tilbydes Digital Cockpit Pro med 10,25” display (Standard på T-Roc Style og T-Roc R). Multifunktionsrattet, som også er en del af standardudstyret i T-Roc, har fået et nyt design.
T-Roc kommer stadig med tre TSI-benzinmotorer; en trecylindret 1,0-liters med 110 hk og to firecylindrede på henholdsvis 1,5 liter med 150 hk og 2,0 liter med 190 hk. Udover dem, så er der også to firecylindrede 2,0 TDI-dieselmotorer med 115 hk og 150 hk. Afhængigt af motorvariant er T-Roc udrustet med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-gearkasse.
Som alternativ til de forhjulstrukne varianter tilbydes T-Roc også med 4MOTION-firehjulstræk i kombination med 2,0 TDI-motor og 150 hk, og det er standard i kombination med 190 hk 2,0 TSI-motoren.
Til slut, hvis man vil give den max. gas, kan man købe topmodellen T-Roc R. Den har en 300 hk stærk turboladet firecylindret 2,0 TSI-motor og standard firehjulstræk.
Den åbne fire-sæders cabriolet tilbydes i udstyrsvarianterne Style og R-Line i kombination med en 1,0 TSI-motor med 110 hk eller en 1,5-TSI med 150 hk.