Stort prisskel mellem konventionel og økologisk kylling giver plads til nyt alternativer i køledisken. Forskningsprojekt undersøger derfor nu muligheden for en ny dansk velfærdskylling.
Plads til at baske med vingerne, adgang til udendørsarealer og en mere naturlig tilvækst. Det er udsigten for en ny dansk velfærdskylling, der i prismæssigt klemmer sig ned i køledisken midt mellem den konventionelle og den økologiske kylling. Det er i hvert fald ambitionen bag et nyt projekt, der undersøger muligheden for at udvikle en dansk velfærdskylling, skriver netmediet Foodculture.dk.
- Vi står i en situation, hvor der er så stor prisforskel på den konventionelle og den økologiske kylling, at langt de fleste forbrugere vælger den konventionelle kylling, selv om de egentlig gerne ville prioritere dyrevelfærden lidt højere, fortæller Lise Tønner fra Fødevarestyrelsen, der har iværksat undersøgelsen på Aarhus og Københavns Universitet for Fødevareministeriet.
Udenlandske velfærdskyllinger er allerede at finde i enkelte detailkæder, men projektet er det første skridt mod en dansk velfærdskylling. Her har både detailhandelen, slagterier, producenter og forskere gennem det sidste års tid været inddraget i processen for at sikre et konkurrencedygtigt produkt.
Selv om Coop ikke kan sælge velfærdsgrisen, som blev sat på stand-by i sidste uge, vil Coop gerne sælge mere kød med øget dyrevelfærd, fortæller Esben Meier, der er Coops chef for indkøb af kød. Men i dag vælger kun ganske få forbrugere den økologiske kylling, når kiloprisen ligger på omkring 100 kroner i stedet for de 30 kroner, som en konventionel kylling koster.
- Netop fordi der er så stor forskel på den konventionelle og den økologiske kylling, har vi en klar forventning om, at der er plads til en velfærdskylling. Kunderne svarer i vores undersøgelse, at de er klar til at betale mere for kød, hvor der har været ekstra fokus på dyrevelfærd, siger han til Foodculture.dk.
På slagteriet HKScan (tidl. Rose Poultry, red.) er Kamilla Wetke, chef for marketing og produktudvikling, ikke i tvivl om, at markedet er modent. Derfor er det nu op til erhvervet at tilbyde forbrugerne den valgfrihed, de efterspørger.
- Fokus på dyrevelfærd er firdoblet inden for de seneste to år. Det er derfor helt afgørende, at den øgede dyrevelfærd går klart igennem til forbrugeren. Budskaberne skal give mening og skabe værdi for at retfærdiggøre de ekstra kroner, den vil koste. Folk vil vide, hvad de får for merprisen.
Prisen er ifølge Kamilla Wetke også en væsentlig faktor for, om en velfærdskylling bliver en succes blandt forbrugerene eller ej. HKScans egne undersøgelser viser, at smertegrænsen for mange forbrugere går ved en merpris på 15-25 pct.
Med nye produkter i køledisken er der altid er en bekymring for, om forbrugerne kan overskue og kende forskel på de forskellige alternativer i supermarkedet, fortæller Esben Meier fra Coop:
- Det kan være vanskeligt at kommunikere de små nuancer. Derfor er det vigtigt, at den nye velfærdskylling får en bedre dyrevelfærd på nogle parametre, som kunderne forstår. Ellers kommer den til at ligge tilbage i køledisken, fordi der trods alt kommer en mærkbar merpris.