Bare fordi lægen bruger færre minutter på at tilse hospitalspatienter, så har det langt fra kun negative konsekvenser, mener hospitalsdirektør.
Det er Rigshospitalets direktør Torben Stentoft, der kommer med sin pointe i kølvandet på offentliggørelsen af en spørgeskemaundersøgelse, som Politiken Research har gennemført i samarbejde med Overlægeforeningen og Foreningen af Yngre Læger.
Den viser, at 69 procent af de adspurgte læger mener, at der er blevet mindre tid til den enkelte patient siden regionernes dannelse i 2007.
Torben Stentoft, hospitalsdirektør på Rigshospitalet, vil ikke tage stilling til, om tiden med patienterne er steget eller faldet på landets største hospital, men mener ikke, at det nødvendigvis er dårligt at tilbringe mindre tid med patienten.
"Hvis der er blevet mere tid til styring i en kompliceret organisation, så kan det godt komme til udtryk i, at man ikke arbejder direkte med den enkelte patient, men det betyder bestemt ikke, at det er til patienternes ugunst," siger han til Newspaq.
Stentoft forklarer, at styringen af hospitalerne i dag er mere kompliceret end tidligere. Der skal bruges tid på at registrere og koordinere forskellige aktiviteter for patienterne, der skal hjælpes og helbredes, og under sådanne opgaver bruger man ikke tid sammen med patienten.
På Hvidovre Hospital kan vicehospitalsdirektøren slet ikke genkende scenariet om, at der er mindre tid til patienterne.
"Det tror jeg simpelthen ikke er rigtigt. Jeg er ikke sikker på, at man i den konkrete situation bruger mindre tid på den konkrete patient, men man når formentlig færre patienter, end man ellers ville kunne nå," siger Torben Mogensen til Newspaq.
Både Torben Mogensen fra Riget og Torben Stentoft fra Hvidovre Hospital erkender, at it-systemerne er for langsomme og tager tid fra lægerne.