Af Kåre Kildall Rysgaard, kary@avisen.dk
Tre topchefer i Ørestadsselskabet kender de virksomheder, som gerne vil rådgive om den nye metrocityring, usædvanligt godt. Det har nemlig været deres tidligere arbejdspladser.
Efter mere end 30 år i rådgivningsfirmaet COWI, hvor Arne Steen Jacobsen blandt andet var direktør for COWI"s metroafdeling, blev han sidste september ansat i Ørestadsselskabet som projektdirektør.
Preben Olesen var i flere år administrende direktør for Atkins, en ingeniørvirksomhed, der rådgiver om transport. Første december sidste år blev han leder af jernbaneområdet på den nye metro i
Ørestadsselskabet.
Også Lise Lind, som tidligere var arkitekt for rådgivingsvirksomheden KHR, har skiftet job inden for det seneste år og er nu chefarkitekt for Ørestadsselskabet.
Fare for dobbeltroller
De tre chefer har skullet være med til at vurdere, hvem der skal bygge metrocityringen, og i denne uge blev COWI valgt til at rådgive om metroen, og Atkins har også gode chancer for at få del i kontrakten på en halv milliard kroner.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er bekymret for, om de tre chefer havner i dobbeltroller.
»Det er klart, at når man bliver udpeget til de her poster, kan der opstå interessekonflikter. Selvom det ikke er ulovligt, kan det være uheldigt,« siger Frank Laybourn, erhvervspolitisk chef for FRI, og tilføjer, at det nærmest er umuligt at undgå interessekonflikter.
Problemet er, at der er begrænset med eksperter i metrobyggeri herhjemme, så det er en branche, hvor alle let kommer til at kende alle.
»Danmark er et lille land, så der er få folk, der har den fornødne viden til at være chefer i Ørestadsselskabet,« siger han.
Ørestadsselskabet ønsker ikke at deltage i et interview, men oplyser, at man har ansat de bedst egnede til posterne. Ifølge selskabet er der ingen fare for interessekonflikter, fordi de tre chefer i sidste ende ikke bestemmer, hvem der får den store ordre.