Man har set det enkle gange før, men det er aldrig rigtig slået igennem: Et rat som i et flycockpit. Det har også mere været en slags kuriositet i få niche-biler end egentligt nogen forbedring i hverken styre- eller køregenskaber. For når et rundt rat nu engang fungerer bedst, hvorfor så lave om på det? Lige såvel som blinklys-stilken bedst og mest praktisk er placeret på et rat og ikke inde i handskerummet.
Men det skal der – ifølge Lexus – for alvor laves om på. Avisen.dk var inviteret til Barcelona for at se den nye fuldt elektriske Lexus RZ 450e, som i dag har verdenspremiere, og det japanske luksus-livstilsbrand (ejet af Toyota) forventer sig meget af.
Og for lige at gøre flyrattet, eller roret færdigt, så er det ikke bare en smart idé for at skille sig ud fra mængden.
Det kan nemlig noget mere. Selve systemet hedder ”Steer by wire” (styring ved hjælp af kabler) – en teknologi, der efter sigende giver chaufføren en både bedre og mere præcis kontrol over bilen, og som eliminerer de forstyrrelser i rattet fra ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsninger, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene.
Det betyder også, at når man vender bilen, så skal man ikke – som på alle andre biler – dreje rattet rundt 300 grader, men kun i 150 grader, så man ikke ”slipper” rattet undervejs, som det ellers er tilfældet, når man drejer rattet fra yderste venstre position til yderste højre. Som et lille ekstra plus, tager øverste del af rattet (da det ikke findes) heller ikke udsynet til instrumentbrættet.
Lang rækkevidde og lang garanti
RZ 450e er som sagt fuldt elektrisk, og man regner med, at rækkevidden vil være ca. 400 km. i henhold til WLTP, men da det er så ny en model (kommer først på vejen lige efter nytår), så afventer der stadig endelig typegodkendelse af dette. Batteriet er på 71.4 kW, og Lexus regner med, at det har bevaret imponerende 90% af sin kapacitet de første 10 år. Garantien lyder dog på 70% efter 10 år eller efter 1 mio. km. alt efter, hvad der kommer først.
Avisen.dk kan af gode grunde ikke fortælle meget om, hvordan vidunderet kører, da det kun var en såkaldt ”touch-and-feel”-præsentation af bilen, men introduktionen af endnu en fuldt elektrisk bil fra den japanske koncern vidner om, at der er fuld fart på at nå målene om at introducere hele 30 fuldt elektriske biler (både Toyota og Lexus) inden 2030. Året hvor alle Lexus-modeller er nulemission i Europa.
Og skulle man synes, at det måske er lige fremtidsagtigt og lidt for mærkeligt med et flyrat, så oplyser Toyota, at det vil blive ekstraudstyr, så hvis man ønsker sig et godt gammeldags rat med mekanisk forbindelse til hjulene, så kan man også få det.
Facts om Lexus RZ 450e
* To motorer med tilsammen 313 hk. (150 kW foran 204 hk og 80 kW bagtil 109 hk.)
* 0-100 km/: 5.6 sek.
* Topfart: 160 km/t
* Rækkevidde: 400 km.
* Kan reserveres fra 21. april 2022 (men man kan springe fra igen)
* Pris: Indtil videre ikke offentliggjort.