Frankrig og Belgien indfører bøder på op til 30.000 euro til vognmænd i kampen mod social dumping. Ifølge Fagbladet 3F falder bøderne, når chauffører skal bo i deres lastbil under deres ugentlige lovpligtige hvil.
Lastbilchauffører skal holde et ugentligt hvil på 45 timer i træk, og minimum hver anden uge skal de holde hvil uden for lastbilen. Det er den regel, især franskmændene nu vil håndhæve hårdere.
Også Belgien har vedtaget højere bøder, der skal stoppe brud på reglerne, når især udenlandske chauffører bor ulovligt i lastbilerne i månedsvis. Derfor vækker de nye tiltag glæde i ETF, Europæisk Transport Forbund, der er en fælles organisation for europæiske forbund i transportbranchen.
ETF håber, flere andre lande følger i Frankrigs og Belgiens hjulspor. Målet er, at det skal bremse social dumping i Europa.
- Bøderne er hverken urimelige eller ude af proportion. De er indført, fordi de beskytter chaufførerne mod misbrug, snyd og pres. Og de følger fortjenesten, der opnås, når firmaer bruger udenlandske chauffører ulovligt, erklærer ETF til Fagbladet 3F.
I Danmark ærgrer DI Transport sig over, hvad DI kalder konkurrenceforvridende franske regler. Omvendt mener 3F Transport, at de franske tiltag er en fast, fair og fornuftig politik mod social dumping.
- ETF har ret. De bør danne skole i andre lande - også i Danmark. Det handler om arbejdsmiljø, sundhed og ens, fair vilkår for alle, siger Jørgen Aarestrup, der er næstformand i 3F's Transportgruppe.
En række EU-lande har skærpet reglerne, når det gælder social dumping på vejene. I 2012 og 2013 indførte Danmark højere bøder til udenlandske lastbiler, der kører for meget i Danmark. Svenskerne varsler lignende tiltag. Finland har sat grænse for, hvor mange gange udenlandske lastbiler må køre ind i Finland.