Det er svært for de danske lastbilchauffører at konkurrere med de østeuropæiske, fordi de typisk får meget mindre i løn og bor i deres lastbiler i mange uger ad gangen.
Men sådan er det ikke hos den lille vognmand Brian Serup i Grønhøj lidt uden for Karup J i Midtjylland. Han har fire lastbiler, den ene kører han selv, og så har han ansat to danske chauffører og den rumænske chauffør Marius Stanca. Og de får alle tre den samme løn.
- Hvorfor skulle jeg ikke give ham den samme løn som de andre? Han laver jo det samme arbejde, siger Brian Serup til Avisen.dk.
Tjener 2.000 kroner mindre per dag
Tidligere arbejdede Marius Stanca i et rumæsk datterselskab til den danske vognmandsvirksomhed Contrans. Her boede han i sin lastbil i to år, mens han kørte varer rundt i Danmark, Tyskland og Sverige. Og han tjente under halvdelen af de danske chauffører.
Når de store vognmænd bruger billige østeuropæiske chauffører, presser det de mindre vognmænd som Brian Serup.
- Skal du sætte dig op imod dem, så har du tabt allerede. Det betyder, at der er mindre at lave for mig og alle danske virksomheder, der prøver at klare det på normal vis, siger Brian Serup.
Siden 2006 er antallet af lastbiler, der er ejet af danske vognmænd, men indregistreret i andre lande, mere end tredoblet, viser den seneste grænsetælling fra brancheorganisationen ITD.
- Det betyder, at vi tjener omkring 2.000 kroner mindre per lastbil hver dag i forhold til før finanskrisen. Det er realiteterne, vi får ikke mere for det. Så jeg har måtte sige nej til mange ture, fordi de simpelthen giver underskud, siger Brian Serup.
Det er reglerne den er gal med
Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage, og så skal den køre ud af landet igen. Det er det, der hedder cabotagekørsel.
Da Marius Stanca kørte for Contrans, havde han typisk tre ture i Danmark, en tur ud af landet, og så tre ture i Danmark igen. Men det burde ikke være lovligt at udnytte cabotagereglerne på den måde, mener Brian Serup.
- Det skulle ikke være tre ture i Danmark og så ud af landet, som Marius fortæller. Det skulle have været tre ture i Danmark og så hjem til deres eget land, mener han.
Problemet er ikke kun den løn, de østeuropæiske chauffører får, mens de kører i Danmark. Det er også de forhold, de arbejder under, mener Brian Serup.
Stort set alle de østeuropæiske chauffører sover altid i deres lastbil, selvom reglerne egentlig siger, at de i løbet af to uger skal sove mindst to dage uden for deres lastbil, det såkaldte weekendhvil.
- De må også kun være i Danmark i syv dage ad gangen. Men de holder tit og venter i mange dage på at få en tur. Virksomhederne er ligeglade med, at de ikke har noget sted at være i mellemtiden, og politiet gør jo ikke noget ved det, siger Brian Serup.