Ingen løn under sygdom, ingen sygeforsikring, ingen hjælp til at komme hjem på hospitalet i Rumænien. Med andre ord var der ikke meget hjælp at hente fra den danske vognmand Kurt Beier Transport, da den rumænske chauffør Traian Mailat pludselig fik en nyreinfektion.
- Jeg blev nødt til at sælge alle mine ejendele for at få råd til en busbillet hjem til Rumænien, siger den 45-årige chauffør til Avisen.dk.
Traian Mailats historie er det seneste eksempel på, hvordan den danske vognmand Kurt Beier Transport behandler sine rumænske chauffører. Avisen.dk har tidligere afsløret, at den danske transportgigant er blevet dømt for underbetaling ved en rumænsk domstol, og at virksomheden giver dummebøder til chaufførerne, hvis de ikke tager telefonen.
Traian Mailat arbejdede for den danske transportgigant Kurt Beier Transport fra 2009 til 2013. Her tjente han cirka 1.700 euro om måneden, hvilket er omkring ti gange så meget, som han kunne tjene som lastbilchauffør i Rumænien.
Mens han arbejdede for Kurt Beier Transport boede Traian Mailat typisk i sin lastbil i ti måneder ad gangen uden at være hjemme i Rumænien. En dag fik han problemer med motoren og kunne derfor ikke tænde for varmen i førerhuset. Efter at have sovet to dage i det kolde førerhus fik han en nyreinfektion, fortæller han.
- En fra kontoret kørte mig på hospitalet i Esbjerg, men de ville have penge for at behandle mig, og det havde jeg ikke, siger han.
Ingen sygeforsikring
Andre EU-borgere har normalt ret til at blive behandlet gratis på danske sygehuse. Men det kræver, at de er omfattet af den offentlige sygeforsikring i deres hjemland. Og det var Traian Mailat ikke, fortæller han.
I Rumænien er man kun omfattet af den offentlige sygeforsikring, hvis man er ansat hos en virksomhed, som betaler skat i Rumænien. Og det gjorde Kurt Beier Transports rumænske datterselskab ikke, fortæller Traian Mailat.
Avisen.dk har forsøgt at få en kommentar fra Kurt Beier Transports danske direktør Karsten Beier, men han svarer ikke på vores henvendelser. Vi ville gerne have spurgt ham, om han betaler skat i Rumænien, og om hans medarbejdere er omfattet af den rumænske sygeforsikring.
Styrelsen for Patientsikkerhed bekræfter, at danske sygehuse godt kan afvise at behandle borgere fra andre EU-lande, hvis de ikke er omfattet at sygeforsikringen i hjemlandet. Det kræver dog, at der ikke er tale om en akut behandling, og det er op til det sundhedsfaglige personale på sygehuset at vurdere, om det er rimeligt at henvise patienten til behandling i hjemlandet, oplyser kontorchef Søren Enggaard Stidsen.
- Personalet på sygehuset i Esbjerg sagde, at de kun kunne behandle mig, hvis jeg betalte for det, fordi jeg ikke var forsikret, fortæller Traian Mailat.
De rumænske lastbilchaufføreres fagforbund Sindicatul Soferilor Drumuri Bune kender til lignende sager, hvor chaufførerne selv har måtte betale for behandling i udlandet, fordi arbejdsgiveren ikke har indbetalt til sygesikringen. Chaufførerne kan så efterfølgende kræve pengene tilbage igennem en retssag.
Antibiotika i 45 dage
Da Traian Mailat ikke havde råd til at betale for behandlingen i Danmark, måtte han selv finde tilbage til Kurt Beier Transports parkeringsplads i Esbjerg, hvor han gav sig til at sælge ud af sine ejendele for at skrabe 200 euro sammen til en busbillet hjem til Rumænien.
I Rumænien blev han indlagt på hospitalet, hvor han fik antibiotika i 45 dage mod sin nyreinfektion. Herefter tog han bussen tilbage til Danmark og arbejdede videre for Kurt Beier Transport. Han fik ingen løn i den periode, hvor han var syg, og han måtte selv betale for transporten frem og tilbage, fortæller han.
- Nu arbejder jeg ikke for Kurt Beier længere. Det er ikke et godt sted at arbejde, siger Traian Mailat, som også har fortalt til Avisen.dk, at han flere gange er blevet trukket i løn for diesel.
Da Traian Mailat stoppede hos Kurt Beier Transport, begyndte han at køre for en anden dansk vognmand.
- Det var godt til at starte med, men så blev det næsten lige så slemt som Kurt Beier. Nu er jeg stoppet med at køre i Danmark, for jeg vil gerne behandles som et menneske, siger Traian Mailat, som nu arbejder for en ungarsk vognmand.
I videoen herunder kan du se, hvordan Kurt Beier Transports virksomhed er skruet sammen.