2020 har vendt op og ned på danskernes hverdag, hvor familiesammenkomster, sociale aktiviteter og menneskelig kontakt er blevet skiftet ud med FaceTime og gåture med behørig afstand. Vores ændrede adfærd har åbnet øjnene for en helt anden problematik, der rammer hver sjette dansker.
De mange telefoniske samtaler, virtuelle møder og den ekstra afstand har fået mange borgere til at indse, at hørelsen ikke er, hvad den har været.
Samtidig viser en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Kantar Gallup for Oticon, at 54 pct. af danskerne oplever, at mundbind og afstand har gjort det sværere at høre. Lige siden oktober 2020 har antallet af hørekonsultationer steget måned for måned, og det er ifølge General Manager for Audika, Dorte Andersen, en positiv udvikling.
- Vi ved, at høretab går ud over livskvaliteten, og det er der flere, der har indset under nedlukningen. Mange med høretab lærer at supplere hørelsen med de andre sanser, men når du pludselig ikke er fysisk sammen med dem, du taler med, og alting i stedet foregår over en telefon eller en computerskærm, opdager man, hvor afhængig man er af sin hørelse. Jeg tror, at mange pludselig indser, hvad de går glip af, og at de faktisk har en udfordring med hørelsen, siger Dorte Andersen.
Corona har brudt med tabu
Selvom flere har fået øjnene op for, hvor vigtig hørelsen er for ens velvære, er høreapparater for mange stadig et tabubelagt emne, og statistisk set venter danskere med begyndende høretab i gennemsnit 7-10 år, før de får behandling.
- Det kræver mod og tilvænning at tage det første skridt, men siden oktober har vi oplevet stor travlhed og stigning i henvendelser, og det tyder på, at corona har vist os, hvor vigtig hørelsen er for vores nære relationer og menneskelig kontakt. Vi glæder os derfor til, at vi igen kan åbne dørene og give borgerne bedre muligheder for at udfolde sig i livet, siger Dorte Andersen.