Danske soldater, der falder i kamp i udlandet, får en elendig sidste rejse.
Flyvevåbnets hjemtransport af kisterne med de døde soldater er nemlig både »besværlig« og »bureaukratisk,« lyder kritikken fra det niende danske hold i Irak fra september sidste år.
I en evaluering – den såkaldte End of Tour-rapport , der er skrevet af ledelsen for hold 9 i Irak – fremgår det, at »hjemtransporten af afdøde virkede besværlig på grund af manglende fly.«
»Således vidste den danske batallion først dagen før ceremonien, at et fly med sikkerhed ville ankomme, og måtte således have en backup-plan klar ved Storbritannien i tilfælde af, at flyet ikke kom,« hedder det i rapporten.
Desuden oplevede danskerne »større støtte fra den britiske brigade end fra Flyvertaktisk Kommando (ledelsen i det danske flyvevåben, red.) i forhold til at skulle bruge fly til Danmark.«
Oberst Henrik Sommer fra Hærens Operative Kommando forsvarer den besværlige proces med, at hjemtransporten af faldne soldater fra missionerne i både Irak og Afghanistan er ekstremt svær at planlægge.
Flere stop undervejs
»Når vi skal have en kiste hjem, sættes et omfattende logistisk apparat igang. Ofte kræver rejsen flere stop undervejs og omfatter både helikopter samt flere transportfly,« fortæller han.
»Det kan være en langtrukken proces at få de nødvendige flyvetilladelser, og vejret og uforudsete tekniske problemer spiller også en stor rolle. Endelig er vi nødt til altid at have et backup-fly klar i tilfælde af aflysninger, og det gør ikke opgaven lettere,« siger han.
Bør være dansk
Normalt bringer britiske eller amerikanske lastfly døde danske soldater til en lufthavn i Tyskland eller Storbritannien, hvorefter kisten flyves det sidste stykke til Danmark af et dansk Hercules-fly.
Men det er både besværligt og uværdigt, at Danmark ikke selv kan hente sine faldne soldater, fremføres det i evalueringsrapporten fra Irak.
»Af hensyn til den nationale stolthed bør flyet være dansk, således at vi ikke er afhængige af andre nationer,« siger rapporten og foreslår, at Danmark konstant har et Hercules-fly klar til udrykning i tilfælde af dødsfald.
Men det er ikke realistisk, siger oberst Henrik Sommer.
»Danmark er ikke en supermagt, og vi kan ikke have et Hercules-fly stående klar til hele tiden at rykke ud – det ville være alt for dyrt. Derfor har vi indgået disse aftaler med vore allierede,« siger han.
I dag går der typisk mellem fire og seks dage, fra en dansk soldat bliver dræbt, til liget fragtes hjem til Danmark.