Fakta følger
---- ---- ---- ----
Hvad den jyske muld mangler i højden, har den i åbne, vindomsuste vidder, og favoritternes alarmberedskab vil være helt i rødt, når de kører ud på de tre danske etaper i årets Giro d'Italia, som starter på lørdag i Herning.
To favoritter og tidligere Giro-vindere, Damiano Cunego og Michele Scarponi, har med ærefrygt studeret de danske ruteforhold for 2. etape, hvor rytterne kører 35 kilometer langs Vesterhavet.
- På denne dag vil der være ryttere, som kan tabe spillet om den lyserøde trøje, hvis de bliver fanget i vindens fælde.
- Jeg kan ikke vide, om etapen bliver afgørende for løbet, men det er indlysende, at den kan blive farlig, hvis man bliver overrasket over vinden, siger Michele Scarponi til Ritzau.
Michele Scarponi, som vandt Giroen sidste år, da Alberto Contador blev frataget sejren på grund af en dopingsag, og som selv er tidligere dopingdømt, er ikke ligefrem kendt for sine kvaliteter i sidevindskørsel.
Det samme gælder hans holdkammerat på Lampre-ISD Damiano Cunego, som vandt Giro d'Italia i 2004.
Cunego var en af de ryttere, som blev fanget i vinden langs Nordsøen på 3. etape i 2010, da Giroen startede i Holland. Han fik med slid og slæb reduceret tabet til 46 sekunder.
- Da jeg bladrede i løbsprogrammet for Giroen i Danmark, kom jeg straks til at tænke på de hollandske etaper i 2010. 2. etape vil blive meget krævende, og det bliver altafgørende, at man har sine holdkammeraters støtte.
- Ja, der kan opstå store huller i feltet, når vi kører i vinden. Vi vil være totalt fokuserede på udviklingen under den etape, siger Damiano Cunego.
Den hollandske etape, som i øvrigt blev vundet af Wouter Weylandt, der døde i et styrt i Giroen sidste år, udviklede sig kaotisk.
Mange ryttere styrtede, og de 224 kilometer fra Amsterdam til Middelburg blev et forvirrende forfølgelsesløb.
- Jeg har ofte kørt i sidevinden. I Ardenner-klassikerne er der af og til vind. Normalt har jeg ingen problemer med at sidde på vifterne, men i 2010 var der et styrt, som betød, at jeg kom til at sidde i en jagtende gruppe.
- Jeg håber, at alt bliver ok i Danmark, også takket være mine holdkammerater, siger Cunego.
Cunego skal dog ikke regne med hjælp fra Scarponi:
- Jeg er ikke en rytter, der kører godt i vinden som de belgiske ryttere, men jeg håber, at jeg med mine holdkammeraters støtte kan være forberedt og modstå alle problematiske situationer, siger Scarponi.
Hvad de to italienere mangler af kørekort til sidevind, har de til gengæld i bjergkørsel og kan således boltre sig på støvlelandets tinder i løbets tredje uge, hvor der venter en hel stribe søsygefremkaldende højdeprofiler.