Forsvarsminister Søren Gade (V) afviser, at Danmark er tæt på at forpligte sig til at købe nye kampfly fra det amerikanske Joint Strike Fighter projekt.
Det fremgik ellers af DRs Magasinet Søndag, at Danmark reelt vil være forpligtet til at investere milliarder i det amerikanske fly, som både den danske stat og danske virksomheder er med til at udvikle. Fælden klapper ifølge programmet, når Danmark inden nytår har underskrevet en aftale om at deltage i den tredje og sidste udviklingsfase af flyet, der vil koste den danske stat to milliarder kroner.
Men det er ikke korrekt, siger forsvarsministeren, der vurderer, at politikerne i fællesskab skal finde ud af, om man skal fortsætte forpligtelserne inden for de næste seks måneder.
»Jeg skal sammen med de politiske partier diskutere, om vi skal deltage i den næste fase af udviklingen af Joint Strike Fighter. Det er partierne i Folketinget, Nu har vi sagt A og B ved at være med i de tidligere faser, og det er nu Folketingets, der skal finde ud af, om vi også skal sige C eller trække en streg i sandet,« siger Søren Gade, der torsdag var i samråd i forsvarsudvalget for at forklare oplysningerne i tv-programmet.
Under samrådet afviste Søren Gade, at Danmark vil have pligt til at købe de amerikanske kampfly, hvis Danmark vælger at deltage i den næste udviklingsfase.
»Hvis det besluttes at deltage vil det betyde betalinger på to milliarder kroner frem til 2060. Beslutter vi politisk at træde ud, kan vi gøre det med 90 dages varsel uden øvrige forpligtelser,« siger Søren Gade, der personligt mener, at Danmark bør skrive under på at deltage i det videre udviklingsarbejde.
»Min personlige holdning er, at når vi har sagt både A og B, så skal man også med i den næste fase. Hvis vi går med i projektet og i 2009 beslutter os for at købe en anden flytype, så har vi rigtigt nok tabt et antal kroner frem til 2009. Men så har der været en teknologioverførsel, der kommer det danske samfund til gode. Hvis vi vælger at gå ud af alle aftaler nu, vil prisen være en anden. Vi spiller på to heste,« mener Søren Gade.
En række større danske virksomheder er med til at udvikle komponenter til det amerikanske kampfly, der endnu ikke har været på vingerne. Søren Gade vurderer, at de danske virksomheder i hele flyets levetid vil kunne få ordrer på op mod 20 milliarder kroner. To andre fly er i kikkerten som afløser for de bedagede F-16 jagere. Det drejer sig om den europæiske Eurofighter og den svenske Grippen.
Dansk Folkeparti støtter, at Danmark skriver under på at blive i projektet.
Holger K. Nielsen (SF) er til gengæld lodret uenig med forsvarsministeren. Han mener, at Danmark begraver sig dybere og dybere i projektet omkring Joint Strike Fighter, hvis Danamrk skriver under på endnu en udviklingsaftale.
»Det er et problem, at vi kommer så langt ind i projektet, at vi til sidst er tvunget til at købe det. Der er ingen i branchen der er i tvivl om, hvad det er, der foregår,« siger Holger K. Nielsen. Han vil derfor have gang i hele diskussionen om, hvilket fly Danmark skal satse på, før regeringen må skrive under på flere aftaler.
»Forsvarsministeren kan ikke dokumentere, at vi kan få flyene til en lavere pris alligevel, og hvis vi køber en af de andre flytyper, kommer der også modkøbsaftaler til det danske erhvervsliv, som i virkeligheden er mere sikre end med Joint Strike Fighter,« siger Holger K. Nielsen.