Du taler for dårligt dansk - du er fyret.
Højesteret har afgjort, at en arbejdsgiver kan stille sproglige krav til sine ansatte.
En hollandsk telefonsælger blev fyret for at tale for dårlig dansk, og Højesteret har nu afgjort, at fyringen ikke var udtryk for diskrimination.
I HK, der har ført sagen, er man forarget over, at en arbejdsgiver på den måde kan fyre en mangeårig ansat, der har bestået danske sprogprøver og som længe har håndteret danske kunder.
"Manden har været til en dansktest og har haft kontakt til danske leverandører og mellemhandlere i lang tid, hvor virksomheden synes, at hans dansk var godt nok. Dommen viser, at det alene er arbejdsgiveren, der skal vurdere, hvornår en ansat taler godt nok dansk," siger Jeanette Hahnemann, juridisk konsulent i fagforbundet HK Danmark, til Newspaq.
HK frygter, at dommen vil gøre det vanskeligere for udlændinge eller etniske minoriteter at få foden indenfor på arbejdsmarkedet.
I Dansk Erhverv glæder man sig derimod over, at Højesteret med dommen viser, at arbejdsgiverne har retten til at ansætte og afskedige medarbejdere.
Samtidig kan dommen sætte en stopper for en omsiggribende tendens.
"Lige så snart, der er noget, der bare minder om diskrimination på grund af alder, køn, handikap eller lignende, bliver der rejst sager fra fagbevægelsens side," siger Charlotte Vester, underdirektør i Dansk Erhverv, til flere danske medier.