Et fragtskib var natten til onsdag tæt ved at støde på grund nord for Helsingør, da kaptajnen havde fået lidt for mange genstande i halsen.
Skibet var på vej mod Polen, men blev observeret faretruende tæt på land i farvandet ved den nordsjællandske by. Søværnets Operative Kommando (SOK) rykkede derfor hurtigt ud for at forhindre, at skibet stødte på grund.
Efter at det maltesiske fragtskib blev bremset ud for Espergærde, hev SOK ordensmagten ind i sagen. SOK havde nemlig mistanke om, at den ukrainske kaptajn havde fået for meget at drikke.
- Vi sejler derud og kommer op på skibet. Vi tester ham, der angiveligt fører skibet, og vi kan konstatere, at han er spirituspåvirket, siger vagtchef Ole Hestbæk fra Nordsjællands Politi.
Politiet har derfor anholdt kaptajnen, og en blodprøve skal fastslå, hvor meget alkohol der var i den fulde ukrainer. Kaptajnen bliver sigtet for at overtråde loven om sikkerheden til søs, oplyser politiet.
Det er langtfra første gang, at søfolk sejler rundt i danske farvande med alkohol i blodet.
Hver anden gang et stort handelsskib støder på grund i de danske farvande, sidder der fulde eller trætte søfolk bag roret, viser Politikens seneste gennemgang af danske og svenske havarirapporter samt statistik fra Søfartsstyrelsen.
Mindst 72 gange de sidste 15 år har druk eller træthed hos de ansvarlige søfolk været årsag til en grundstødning, kollision eller potentiel alvorlig ulykke med et stort handelsskib i Storebælt, Kattegat eller Øresund.
Ud af 33 sager med alvorlige grundstødninger siden 1997, som den danske havarikommission har undersøgt, har alkoholindtag eller træthed været afgørende i 15, altså knap halvdelen.
I marts sad en beruset russisk kaptajn bag roret, da det 146 meter lange tankskib Terry stødte på grund i Øresund. Olie- og kemikalieskibet sejlede med fuld kraft ind i en sandbanke ved Nordre Røse ud for Kastrup.
/ritzau/