Frank J. i modvind: Luksuriøs borgmesterbil lavet af underbetalte ansatte

FOA opfordrer overborgmester Frank Jensen til at skille sig af med sin borgmesterbil, efter det er kommet frem, at underbetale arbejdere står bag borgmesterbilen.
Overborgmester i København, Frank Jensen (S), kører rundt i en skattefinansieret borgmesterbil bygget af underbetalte fabriksarbejdere.
Overborgmester i København, Frank Jensen (S), kører rundt i en skattefinansieret borgmesterbil bygget af underbetalte fabriksarbejdere. Foto: Bax Lindhardt /Scanpix

- Jeg ville nok finde en anden borgmesterbil, hvis jeg var Frank Jensen.

Sådan lyder opfordringen fra formand i fagforbundet FOA, Dennis Kristensen, til overborgmester Frank Jensen (S), efter det er kommet frem, at underbetalte arbejdere står bag Frank Jensens skattefinansierede borgmesterbil.

Borgmesterens luksuriøse californiske Tesla Model S er 100 procent elektrisk, og ifølge Frank Jensen (S) er den et af de tiltag, der skal være med til at opfylde Københavns ambition om at være en CO2-neutral hovedstad.

Men arbejdsforholdene for de arbejdere, der har fremstillet Frank Jensens Tesla, er under hård kritik.

Tesla underbetaler sine ansatte, og de ansatte må ikke organisere sig i fagforeninger. På Fremont-fabrikken i Californien i USA, hvor bilerne bliver fremstillet, har ambulancefolk kørt i fast rutefart på grund af et stort antal arbejdsulykker.

Mindst 100 gange siden 2014 har ambulancefolk måttet hente medarbejdere, der har fået det dårligt eller faldet om på grund af stress eller vejrtrækningsproblemer.

Frank Jensen afviser at have kendt til de dårlige arbejdsforhold hos Tesla. Nu har han sat sin forvaltning til at undersøge, hvad der er op og ned i sagen.

FOA til Frank: Skil dig af med Teslaen

Ugebrevet A4 har tidligere afdækket, hvordan fagforbundenes pensionsselskaber investerer i Tesla på trods af dokumenterede dårlige arbejdsforhold.

De dårlige arbejdsforhold hos ansatte i Tesla har fået pensionsselskabet for FOA’s medlemmer, Pensam, til at trække sine aktier ud af Tesla.

Ifølge FOA’s formand Dennis Kristensen ligger Tesla i den sorte ende i forhold til lønmodtagerrettigheder, og Tesla-investeringer er derfor i direkte strid med Pensams etiske retningslinjer.

Nu opfordrer Dennis Kristensen overborgmesteren til at skille sig af med den elektriske borgmesterbil.

- Det ville være meget rosværdigt af overborgmesteren, hvis han får skiftet borgmesterbilen ud, når den har udtjent sin tid. Jeg ville helt klar selv have skilt mig af med den, siger Dennis Kristensen.

Han understreger, at som arbejderparti sender man et dårligt signal til borgerne, når overborgmesteren kører rundt i en bil, der er blevet black-listet af fagbevægelsen.

- Der er kommet rigtigt meget frem om Tesla og dårlige arbejdsvilkår, og derfor tænker jeg, at Frank Jensens sympatiske signal om miljø og klima bliver overskygget af et skidt signal om dårlige arbejdsforhold og lønmodtagerrettigheder, siger Dennis Kristensen.

"Det virker som en rigtig god bil, og jeg glæder mig til, vi skal bruge den. Den kører langt på en opladning og kan fungere som rullende kontor. Samtidig er den blevet fremhævet som et miljø- og prisvenligt alternativ til de dyrere luksusbiler, der kører på benzin og diesel"
Frank Jensen til mx.dk, da han fik sin bil i 2014.

Ingen sosu'er kører Tesla

Frank Jensen har ellers tidligere været på barrikaderne for faglige rettigheder hos leverandørene til Københavns Kommune.

I et interview i Berlingske fra 2015 udtalte Frank Jensen i forbindelse med flyselskabet Ryanair, at Københavns Kommune stiller krav til alle kommunens leverandører, om at de skal tilbyde deres ansatte ordentlige løn- og arbejdsforhold:

”Social dumping er noget svineri, som vi slår hårdt ned på her i København. Derfor stiller vi krav til alle, der vil levere til kommunen, herunder sælge os en flybillet, om at de skal tilbyde deres ansatte ordentlige løn- og arbejdsforhold. […] For vores regler betyder, at vi ikke indgår kontrakter eller køber varer af leverandører, som ikke giver ordentlig løn.”

I Københavns Kommunes indkøbspolitik er det da også nedskrevet, at borgere og kommunalt ansatte skal have sikkerhed for, at kommunen stiller høje krav til eksempelvis miljø og arbejdsmiljø. De såkaldte sociale klausuler. 

Når Teslaen alligevel er sluppet igennem indkøbspolitikken, kan det skyldes, at fokusset på miljø har vejet tungere end fokus på lønmodtagerrettigheder, bemærker Dennis Kristensen.

- Teslaen er nok sluppet igennem politikken, fordi det er en enkelt anskaffelse. Jeg har ikke hørt om nogen sosu-assistenter, der har kørt rundt i Tesla, så kommunen har næppe kunnet forestille sig at tænke i bil-indkøb. Og så har miljøhensyn nok bare vejet tungere, siger han.

Frank Jensen vil undersøge sagen

Det har ikke været muligt at få et interview med Frank Jensen om, hvorvidt der er blevet taget hensyn til Københavns Kommunes indkøbspolitik i indkøbet af Tesla-borgmesterbilen. 

Men i en email skriver han, at problemerne hos Tesla kommer bag på ham.

- Jeg har ikke før hørt om problemerne hos Tesla, og de kommer bag på mig. Så jeg vil bede min forvaltning undersøge, hvad der er op og ned i sagen. Når jeg har fået en orientering, vil jeg tage stilling til, hvad der skal ske, skriver han.

Han afviser desuden spørgsmålet om, hvorvidt miljøet vejer tungere end at støtte op om gode arbejdsforhold.

- Det er klart, at kommunens borgmesterbiler kører på el og brint, fordi det hverken sviner eller larmer og er godt for byens luft og CO2-regnskab. Men der er ikke tale om en afvejning mellem miljøet og arbejdsforhold, svarer han. 

Så ringe arbejdsforhold har ansatte hos Tesla:

- Ansatte, der har fri fra jobbet, bliver forhindret i at dele fagforeningsvenlige brochurer ud udenfor fabriksportene i strid med lovgivning.

- Siden 2014 har ambulancer mindst 100 gange hentet medarbejdere, der har fået det dårligt på grund af stress eller vejrtrækningsproblemer.

- Der er blevet registreret hændelser eller arbejdsulykker for 8,8 ud af 100 arbejdere i 2015 sammenlignet med 6,7 hændelser per 100 arbejdere for bilindustrien generelt.

- The Guardian har talt med 15 forskellige ansatte på Teslas amerikanske fabrik. Produktionsteknikeren Jonathan Galescusiger: »Jeg har set folk falde om, ramme gulvet som en pandekage og slå deres hoved. Men de (Tesla, red.) satte os bare til at arbejde rundt omkring dem.«

- Ifølge amerikanske medier tjener en ansat på Teslas bilfabrik mellem 17 og 21 dollars (108 til 133 kroner) i timen, mens gennemsnitslønnen for produktionsarbejdere i USA's bilindustri er mere end 25 dollars (158 kroner) i timen.  

- Fagforeningen United Auto Workers union, UAW, har i flere år forsøgt at få lov at organisere Teslas cirka 10.000 produktionsmedarbejdere. Men Tesla-milliardæren Elon Musk har hårdnakket nægtet at lade fagforeningen komme indenfor på den store fabrik i Fremont. 

- Ifølge Ekstra Bladet fik en gruppe østeuropæiske immigranter 33 kroner i timen for at bygge en californisk fabrik til Tesla. 

Kilder:
Ugebrevet A4. http://www.ugebreveta4.dk/danske-pensionsselskaber-investerer-millioner-i-ameri_21001.aspx 
The Guardian: https://www.theguardian.com/technology/2017/may/18/tesla-workers-factory-conditions-elon-musk
Ekstra Bladet: http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/tesla-under-anklage-saa-groft-underbetales-arbejdere/6084964 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.