Et norsk Hercules-militærfly, der 15. marts forulykkede ved at flyve ind i det svenske bjerg Kebnekaise, fik den fatale besked fra tårnet i Kiruna at flyve lavere end toppen af bjerget.
Den svenske havarikommission fremlagde fredag den foreløbige rapport om ulykken, der kostede den norske besætning på fem livet.
Af rapporten fremgår det, at tårnet havde kontakt med det norske transportfly kort tid inden, det ramte bjergvæggen. Hercules-besætningen kontaktede flyvelederne, da flyet var 50 nautiske mil vest for Kiruna og bad om visuel bekræftelse, når de nærmede sig.
Tårnet gav besked om, at flyet skulle gå ned til "flyveniveau 70". Det er lavere end toppen af Kebnekaise, som flyet bragede ind i kun tre minutter senere.
Havarikommissionen understreger, at den ikke har konkluderet noget om årsagen. Kommissionen ville fredag ikke sige, om beskeden fra tårnet kan have ført til ulykken.
- Det er ikke det rette tidspunkt at tale om skyld på. Vi har alene gennemført en analyse. Nu skal vi undersøge materialet nærmere, siger lederen af den norske undersøgelseskommission, Per Egil Rygg.
Flyvelederne i tårnet i Kiruna er endnu ikke afhørt, men havarikommissionen oplyser, at det er en del af det arbejde, der står tilbage.
Vejret i området var dårligt den pågældende eftermiddag, og Hercules-flyet skal have befundet sig i en sky, da ulykken skete. Besætningen havde ingen anelse om, at de var i nærheden af bjergvæggen før sekunder inden kollisionen.
Den sidste radiokontakt mellem det norske fly og de svenske flyveledere i Kiruna foregik et halvt minut inden ulykken.
Farten var 280 knob eller 500 kilometer i timen, da flyet ramte bjergmassivet. Ifølge den foreløbige rapport er der ikke noget, der tyder på tekniske svigt som årsag til ulykken.
NTB