I 552 dage har Eddy Lopez, Søren Lyngbjørn og fire filippinere siddet som gidsler under helt umenneskelige forhold hos somaliske pirater.
Nu fastslår en ny rapport fra den amerikanske tænketank One Earth Future og den engelske organisation International Maritime Bureau, at deres situation er så problematisk, at der er en stor risiko for, at de enten dør eller simpelthen bliver glemt i Somalia, skriver Ekstra Bladet onsdag.
De seks sømænd har derfor fået betegnelsen højrisiko-gidsler, fortæller den danske forsker Jens Vestergaard Madsen, der har været med til at udarbejde rapporten.
- I Leopards (Søren og Eddys skib, red.) tilfælde er det dobbelt sørgeligt. Dels blev selve skibet reddet, så det er usikkert, om rederiets forsikring dækker, hvis de ikke har en specifik 'kidnap and ransom'-forsikring. Samtidig peger alt på, at deres rederi Shipcraft ikke har nogen fremgang i forhandlingerne.
- Derfor er besætningen kommet på højrisiko-listen, fordi der ikke umiddelbart er det store håb om, at de kommer fri, når deres rederi ikke vil sørge for det. Det er virkelig en trist situation, siger han til Ekstra Bladet.
Materialet til den omfattende rapport er hentet fra blandt andet EU, US Navy og efterretninger fra ejere og besætning på 23 af de 77 skibe, der er blevet frigivet i 2010 og 2011.
Baseret på det grundlag vurderer Jens Vestergaard Madsen, at flere ting kan være gået galt i forhandlingerne mellem Shipcraft og piraterne:
- Der kan være tale om en piratgruppe, der er mere ekstrem i deres krav end andre. Men når det er sagt, kunne jeg forstille mig, at rederiet enten ikke har specielt gode rådgivere omkring sig til at tage sig af forhandlingerne, eller at man ikke har kapacitet nok til at håndtere forhandlingerne særlig godt.
- Det, man nemlig kan se, er, at i langt de fleste tilfælde, hvor velorganiserede rederier med gode forhandlere og advokater er i piratforhandlinger, så formår de at få deres ansatte fri inden for en overskuelig periode, siger han.