Ifølge Føtex selv, så stopper supermarkedskæden med det samme et salg der på årsbasis tæller ikke færre end 25 millioner styk.
Men det er der en god grund til. Det er nemlig salget af godt 25 millioner styk plasttallerkener og -bestik, sugerør, plastglas og -kopper.
Alene glas og kopper tegner sig for 7,2 millioner styk.
Det skriver Føtex i en pressemeddelelse.
Her siger direktør Thor Jørgensen, at man er klar over, "at miljø og dyreliv lider under det store forbrug af plastik", og at man vil "gøre alt for at udfase plast, hvor det ikke er nødvendigt".
- Derfor vil vi senest fra nytår have erstattet alt engangsservice i plast, så kunderne i stedet kan købe mere bæredygtige alternativer. Det er første skridt, og vi vil følge op med nye initiativer, der kan bekæmpe plastforurening, siger Thor Jørgensen.
Med indgangen til 2019 er det er således slut med at putte plastservice i indkøbsvognen i Føtex.
- Vi må erkende, at vi i dagligvarehandlen sammen med kunderne kan gøre en stor og positiv forskel, når det gælder om at spare miljøet for plastik. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan for at finde alternativer. Nu har vi som de første lovet, at engangsservicet i plast er væk senest fra nytår, og så vil vi følge op andre steder, hvor plast er unødvendigt, siger Thor Jørgensen.
Pose-pant i Netto - på Fyn
Det er ikke første gang en Dansk Supermarked-kæde går ind i kampen for bæredygtighed.
I marts tog Netto hul på et samarbejde med WWF Verdensnaturfonden om, at plastik fra butikkerne ikke ender i naturen som affald.
Således har der siden midt i april været pant på plastikposer købt i Netto-butikker på Fyn.
I testperioden vil kunderne betale en pant på 50 øre for hver købt pose.
Poserne kan returneres til kasseassistenten, hvorefter man får 1 krone retur. Forskellen betales af Netto.
Poser, der bliver afleveret, vil blive indsamlet og afleveret til genanvendelse.