Flere danske diskoteker har reklameret med tilbud på alkohol, der er målrettet til unge under 18 år.
Det er blandt andet diskoteket Dr-Emils Laboratorium i Marielyst, som har reklameret med et afterparty til sidste skoledag med fri fadøl i en time.
Det er i strid med markedsføringsloven, lyder det fra Alkohol & Samfund. Derfor har de nu anmeldt 15 navngivne diskoteker til Forbrugerombudsmanden.
Anmeldelsen kommer, efter en rapport fra netop Alkohol & Samfund viser, at flere danske diskoteker overtræder markedsføringsloven, fordi de reklamerer med alkohol til unge under 18 år.
Direktøren for organisationen, Peter Konow, håber, at anmeldelsen vil føre til bøder til diskotekerne.
- Vi håber, at festen snart stopper for de danske diskoteker, der tjener penge på at overtræde loven og udsætte unge for et massivt drikkepres, siger han i en pressemeddelelse.
Ifølge Alkohol & Samfund hører otte af de anmeldte diskoteker under det samme branchenetværk, Nox Network. Det har 50 diskoteker i Danmark - heriblandt Buddy Holly og Crazy Daisy.
Det faktum gør kun lovovertrædelsen mere alvorlig, mener Peter Konow.
- Alle kan begå en fejl, men når man ser, at det er et helt netværk af diskoteker, der begår fejlene, er det svært at tro på, at lovgivningen kan komme bag på dem. Så er det nærmere en systematisk forretningsmodel, som er helt ulovlig, siger han.
Forbrugerombudsmanden kan umiddelbart ikke selv udstede bøder, men kan politianmelde sager, som dermed kan føre til en bøde. Dog kan forbrugerombudsmanden udstede et såkaldt administrativt bødeforlæg, hvis et tilstrækkeligt antal sager bliver anmeldt.
- Den ulovlige alkoholmarkedsføring skaber store omkostninger for den kommende generation, og derfor kan det ikke være rigtigt, at det fortsat er en gratis omgang at tjene penge på at overtræde loven ved at markedsføre sprut til unge under 18, lyder det fra Peter Konow.
/ritzau/