Facebook har i denne uge offentliggjort, at 8,7 procent af dets 955 millioner aktive brugere måske ikke eksisterer i virkeligheden. Adskillige brugere har flere profiler eller udgiver sig for at være andre end sig selv.
Dobbeltprofiler udgør 4,8 procent af de falske brugere, 2,4 procent består af fejlklassificerede brugerkonti, og endelig betegnes 1,5 procent af brugerne som "uønskede", skriver BBC News.
Vurderingen offentliggøres efter en periode med stigende bekymring for netværkets markedsværdi. Sammenlagt, siger Facebook, vurderes der at være 83,09 millioner falske brugere, som rubriceres i tre grupper.
Den største gruppe af "falske profiler" er duplikater, som Facebook definerer som "en konto, som en bruger benytter ved siden af sin hovedkonto".
Andre beskrives som fejlklassificerede brugere", hvor, forklarer Facebook, brugere har skabt personlige profiler for en forretning, organisation eller et ikke-menneskeligt væsen som et kæledyr".
Endelig er der de "uønskede" konti, hvor profilerne anses for at være i konflikt med Facebooks formål. De profiler er typisk brugt til at sende spambeskeder eller andet indholdsmæssigt skrammel.
Facebook, hvis forretningsmodel går på målrettet bannerannoncering, er kommet i søgelyset, når det handler om firmaets annoncemodel, som fremmer indsamlingen af "likes" fra brugere.
- Vi genererer størstedelen af vores indtægter fra reklamer. Tab af annoncører eller begrænsning af annoncørernes forbrug hos Facebook kan ødelægge vores forretning alvorligt, siger Facebook i en erklæring.
I sidste måned etablerede BBC's teknologikorrespondent Rory Cellan-Jones et ikke-eksisterende firma kaldt VirtualBagel for at undersøge beskyldninger om falske "likes".
Hans undersøgelser nåede frem til, at hovedparten af "likes" af det falske firma kommer fra Mellemøsten og Asien. Angiveligt er Facebook i gang med at undersøge sagen efter at være beskyldt for at drive annoncepriserne i vejret.
/ritzau/