FAKTA: Aarhus skal have 110 kilometer lang letbane

Sagaen om indvielsen af Aarhus Letbane ser ud til at være slut. Torsdag medtager banen passagerer.
Letbanen i Aarhus begynder 21. december at medtage passagerer.
Letbanen i Aarhus begynder 21. december at medtage passagerer. Foto: Henning Bagger/Scanpix

Onsdag aften har Trafikstyrelsen givet grønt lys til, at Aarhus Letbane kan begynde at fragte passagerer rundt, hvis letbanen opfylder en række betingelser.

Aarhus Letbane oplyser, at man vil operere under disse krav. Dermed vil banen begynde at medtage passagerer 21. december klokken 11. Fredag morgen klokken 04.50 kører letbanen efter ordinær køreplan.

Aarhus Letbane er Danmarks første af sin slags. Læs mere om letbanen her:

* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.

* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af både stat, kommune og region. Den er gået 700 millioner over budget.

* Op mod 90 førere skal betjene de i alt 26 letbanetog.

* Togene har kraftige airconditionanlæg, der skal sikre et behageligt indeklima på varme dage.

* Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.

* Togene er produceret i Schweiz og Tyskland for 773 millioner kroner.

* Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.

* Første strækning af letbanen, der skulle have været indviet lørdag 23. september, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

* Første strækning har 12 stop.

* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.

* Forfatteren Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til letbanens passagerer.

* Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.