Hos flere store danske virksomheder er det angiveligt blevet lettere at få foden indenfor, hvis din ansøgning indeholder en video, og ikke bare er en traditionel mail med et cv. Det skriver tv2.dk.
En af de virksomheder, der foretrækker videoansøgningen, er restaurantkæden Bones.
- Førstehåndsindtrykket, når man arbejder i en restaurant, er utrolig vigtigt. Og lige præcis det førstehåndsindtryk, det får vi via video, siger franchisetager i kæden Jonas Borup til tv2.dk.
Selv fortæller han da også, at han netop har ansat størstedelen af sine nye 58 medarbejdere på den måde.
HR-direktør Keld Vishart Gryholm i GF Forsikring mener også, at video i rekrutteringsprocessen er med til at give et bedre billede af personen.
På trods af begejstringen fra flere virksomheder møder tendensen dog en vis skepsis fra forbundet Djøf.
- Jeg er skepsis over for, at der går reality-tv i rekrutteringsprocessen, siger chefkonsulent Thomas Kantsø.
Her er man bange for, at det kan afskrække mange fra at søge stillinger, hvor den slags er krævet.