Kampen mod spritbilister har fået et tilbageslag.
Danmark kan nemlig ikke kræve, at der installeres såkaldte alkolåse i alle nye biler, som der ellers er bred opbakning til i Folketinget.
En sådan lov vil nemlig være i konflikt med EU's bestemmelser, oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i et svar til Folketingets transportudvalg.
- Jeg mener, at det er ganske klart, at Danmark ikke vil kunne indføre krav om alkolåse i alle nye køretøjer, uden at dette vil være i strid med EU-reglerne, skriver ministeren
Han finder det ikke nødvendigt at vende sagen med EU-systemet, og baserer sit utvetydige svar på en redegørelse fra Trafikstyrelsen.
- Eftersom biler kan EU-typegodkendes uden alkolåse, er Danmark også forpligtet til at acceptere nye biler uden alkolåse, konkluderer styrelsen.
En alkolås er en mekanisme, som tvinger bilisten til at puste i et alkometer, før bilen kan startes. Er promillen højere end tilladt, kører bilen ingen steder.
Dansk Folkeparti har stillet et beslutningsforslag om alkolåse i alle nye biler, og trafikordfører Kim Christiansen er alt andet end tilfreds med ministerens svar.
- Jeg er fortørnet over, at man ikke engang vil prøve at spørge nede i EU. Man konkluderer bare, at det får man ikke lov til, lyder det fra ordføreren.
Spritkørsel er en væsentlig årsag til trafikdrab i Danmark, og hos Rådet for Sikker Trafik ser man gerne, at der kommer alkolås i alle nye biler.
Direktør Anders Rosbo påpeger dog, at politikerne i første omgang bør fokusere på at få installeret alkolåse hos bilister, der er dømt for grove tilfælde af spritkørsel.
- Det vigtigste er, at folk, som har et kronisk alkoholproblem, får installeret en alkolås.