Førende danske virksomheder opfordrer regeringen til at indføre langt skrappere krav til bæredygtige biobrændstoffer end dem, EU er på vej med.
Det vil skabe tusinder af arbejdspladser og mulighed for at eksportere dansk teknologi til fremstilling af andengenerations-biobrændsler (2G), siger Anne Grete Holmsgaard, direktør i interesseorganisationen Biorefining Alliance.
Den blev oprettet i december 2011 og består af Dong Energy, Novozymes, Haldor Topsøe samt Landbrug & Fødevarer.
- Vi foreslår, at man laver et minimumkrav om, at 2,5-3 procent af det danske benzinforbrug i 2016 skal være fra 2G-brændstoffer. Det vil betyde, at man rent faktisk kan få en produktion herhjemme af bioethanol på halm, siger Anne Grete Holmsgaard.
- Det er vigtigt, fordi vi har muligheden for at træffe investeringsbeslutning snart om at placere et anlæg i Holstebro nær Maabjerg. Hvis vi gør det, bliver vi nogle af de første på markedet sammen med italienerne, tilføjer hun.
EU har et mål om, at 10 procent af transportsektorens brændstofforbrug i 2020 skal komme fra vedvarende energi. Men klimakommissær Connie Hedegaard vil nu begrænse andelen af biobrændsler fra fødevarer som majs og hvede til fem procent.
De resterende fem procent skal hentes fra mere bæredygtige biobrændsler, baseret på restprodukter fra landbruget eller slagteriaffald. 2G-produkter som halmbaseret bioethanol får imidlertid lov at tælle firedobbelt.
Hvert EU-land skal derfor iblande mindst 1,25 procent bioethanol eller biogas i brændstoffet i 2020 - mens de danske virksomheder altså foreslår mindst 2,5 procent i Danmark i 2016.
- Vi har halm tilovers, også når der er taget fra til dyrene, så vi har råstoffet. Vi har testet teknologien på Inbicons pilotanlæg i Kalundborg, og vi har alle kvalifikationerne i Danmark, siger Anne Grete Holmsgaard.
Hun vurderer, at et anlæg i Maabjerg kan skaffe 3500-4000 arbejdspladser i anlægsfasen og 1500-2000 job i driftsfasen.
/ritzau/