Sidste års horder af fulde unge i den tjekkiske hovedstad, Prag, får nu fynske rektorer til at forbyde reklame for turene på gymnasierne.
Men formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Phillip Dimsits Lerer, mener ikke, at forbud er vejen frem.
- Det er en problemstilling, der optager os rigtigt meget. Vi synes jo også, det er ærgerligt, at turene udelukkende bare bliver fest. Men jeg tror i virkeligheden, man kan løse det på en bedre måde end at forbyde reklame, siger Phillip Dimsits Lerer.
Fyens Stiftstidende har ringet rundt til de fynske gymnasier. Og 10 ud af 11 vil forbyde reklamer på skolerne for turene:
- Jeg tillader ikke reklame for Prag-ture. Jeg ønsker ikke, at gymnasiet forbindes med en sådan druktur, siger rektor på Vestfyns Gymnasium Ole Toft Hansen til avisen.
Men gymnasieelevernes formand mener, at en snak om problemet er bedre end forbud:
- Man skal snakke med eleverne om, hvordan vi kan få en god tur - også med nogle gode fester uden, at det går lige så meget amok, som det gjorde sidst - uden at vi skal have tilskadekomne. Så tror jeg, man når frem til et meget bedre resultat, siger han.
Phillip Dimsits Lerer peger på, at selv om gymnasierne forbyder reklame, så "går turene jo ikke væk".
- Det er jo ikke, fordi vi elever er dumme. Selvom man fjerner plakater, ved vi godt, at turene stadig findes. Reklamen foregår på de sociale medier, og de eksisterer jo stadig, selv om det ikke er på skolen, siger han.
Ifølge Fyens Stiftstidende tog 15.000 danske unge til Prag sidste år i vinterferien, mens det kun var godt 4000, der tog på skiferie. En uge i Prag koster cirka 1600 kroner - en vinterferie på ski i Frankrig løber hurtigt op i det tredobbelte.
/ritzau/