McDonald's, Microsoft, Tivoli og Irma betaler for at blive undersøgt til at være 'Danmarks Bedste Arbejdsplads'. Men undersøgelsen er et dyrt og useriøst branding-stunt.
Sådan lyder den hårde dom fra flere forskere, som Newspaq har talt med på dagen, hvor undersøgelsen fra Great Place to Work for 2011 er blevet offentliggjort.
Kun 143 af alle arbejdspladser i Danmark har deltaget i konkurrencen, oplyser analysevirksomheden, der har registreret 'Danmarks Bedste Arbejdsplads' som et varemærke. De 143 virksomheder har betalt mellem 53.000 og 74.000 kroner for at komme i betragtning til titlen. 11 af de deltagende virksomheder er offentlige.
De få deltagere og det høje deltagergebyr fremgår hverken af Great Place to Works hjemmeside eller det pressemateriale, som undersøgelsen er lanceret med.
"Jeg synes, det er noget, der ligner fup. Det er ren skønhedskonkurrence, og jeg er dybt kritisk over for den måde at rangordne arbejdsmiljøet på. Det er pop og spild af penge," siger arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet.
At udnævne 'Danmarks Bedste Arbejdsplads' på baggrund af 143 betalende deltagere ville aldrig holde vand i videnskabens verden, lyder det fra seniorforsker Ole Sørensen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
"Når det kun er et udsnit, og ikke engang et repræsentativt et, så kan man ikke sige, at her er den bedste arbejdsplads i Danmark. Det er misvisende," siger han.
Hos fagforbundet HK/Privat er arbejdsmiljøkonsulent Svend Erik Hermansen i udgangspunktet positiv over for, at undersøgelsen sætter fokus på arbejdsmiljø. Men konklusionen er for langt ude, mener han.
"Man kan ikke bruge det til noget seriøst. Og når virksomhederne skal give så mange penge for at være med, giver det sig selv, at der mangler en vis troværdighed i forhold til det resultat, de gerne vil have ud af det," siger Svend Erik Hermansen.
Direktør Ditte Vigsø fra Great Place to Work mener ikke, at de 143 medvirkende virksomheder betaler for at blive rangeret som de bedste arbejdspladser i Danmark. De betaler i stedet for det analysearbejde Great Place to Work leverer.
"Vi har desværre ikke mulighed for at lave undersøgelsen på alle arbejdspladser i Danmark. Det er lidt, som hvis du har et verdensmesterskab i 100 meterløb, så har du en vinder, men du kan ikke være sikker på, at der ikke et eller andet sted i verden er en løber, som ikke er med, der er hurtigere," siger Ditte Vigsø.
Hun erkender, at undersøgelsen ikke giver noget videnskabeligt billede af, hvilken arbejdsplads, der er den bedste i Danmark.
"Det er ikke første gang, vi får de spørgsmål, men vi mener, at vi er på en vigtig mission om at få sat fokus på et godt arbejdsmiljø. Det er sådan, at alting koster penge i denne verden. Vi synes, at det kunne være godt, hvis nogen ville gå ind og støtte op om det her på en anden måde, så alle kunne være med," siger Ditte Vigsø.
Ditte Vigsø mener ikke, at betegnelsen Danmarks Bedste Arbejdsplads er falsk varebetegnelse, men en betegnelse for meget dedikerede arbejdspladser.
Top 10 over store deltagende virksomheder:
1. McDonald's Danmark
2. Nordea Liv & Pension
3. Tivoli
4. EnergiMidt
5. Irma
6. Novozymes
7. Syd Energi
8. Beierholm
9. Alka Forsikring
10. Atea