Der er ingen grund til at gå i panik i Dansk-Boldspil Union (DBU), selv om landsholdets hovedsponsor, Danske Bank, har valgt at udnytte en option og stoppe sponsorat næste sommer - to år før tid.
Christian Vollerslev er administrerende direktør i sponsorbureauet Promovator, som blandt andet ernærer sig ved sponsorrådgivning, og han er overbevist om, at DBU nok skal lande en ny hovedsponsor.
- DBU skal nok klare den.
- Fodbold er Danmarks største sport, og landsholdet er vores nationalklenodie. Det er et af de mest attraktive sponsorater herhjemme. Flere målinger har vist, at det er det mest attraktive sponsorat, vi har i Danmark, siger Christian Vollerslev.
Ifølge DBU lå prisen på hovedsponsoratet på landsholdet på 16 millioner kroner om året, da Danske Bank kom til i 2012. Og selv om det er mange penge, er landsholdet alle pengene værd i ekspertens øjne.
- Der er målinger, der viser, at man i forhold til synlighed og eksponering får værdi for pengene, men om man helt har fået det, man har forventet i forhold til sportslig succes og aktiveringsmuligheder i Brasilien (ved næste års VM, red.), det kan man stille spørgsmålstegn ved.
- Men helt overordnet er det pengene værd, siger direktøren.
Christian Vollerslev køber Danske Banks argumenter for at forlade landsholdet, selv om den nuværende sportslige krise også kunne være grunden til, at banken vil ud.
- Danske Bank benytter nogle forretningsmæssige argumenter om en ændret strategi, og bankens argumenter er fine.
- Men når det er sagt, kan man godt spekulere i, om Danske Bank måske var fortsat, hvis DBU og fodboldlandsholdet var mere populært.
- Der er ingen tvivl om, at det at misse slutrunden i Brasilien gør, at en meget stor del af deres aktiveringsmuligheder forsvinder. Det betyder alt andet lige også, at populariteten og eksponeringen ikke er den samme, siger Christian Vollerslev.
DBU skriver tirsdag i en pressemeddelelse, at slutrundedeltagelser reelt har vist sig uden betydning for landsholdets hovedsponsorer. I grove træk har der blot været fire af slagsen siden 1978.
Og selv om Christian Vollerslev vurderer, at den forestående salgsopgave i DBU havde været nemmere, hvis der ventede et VM næste år med dansk deltagelse, nikker han samtykkende til DBU's argumenter.
- Der er tale om langsigtede strategiske partnerskaber, og der er enormt mange følelser forbundet med det at være hovedsponsor for vores fodboldlandshold. Det er ikke som med en teenagekæreste, det er mere et langsigtet ægteskab.
- Landsholdet skal nok finde en ny sponsor - og også en, der bliver længere end Danske Bank, siger Christian Vollerslev.
/ritzau/