I DSB lægger man ikke skjul på, at de fejlbehæftede og dieseldrevne IC4-tog har været årsag til mange frustrationer og spildte milliarder.
Alligevel har ledelsen besluttet at køre videre med en række IC4-togsæt indtil 2024, hvor elektrificeringen af skinnenettet skulle være gennemført, og hvor nye elektriske togsæt kan begynde at tage over.
Ifølge direktør Flemming Jensen er det meningsløst at prøve at skaffe andet dieselmateriel, der kan indsættes før.
- Fordi vi er en offentlig ejet virksomhed, så skal vi følge EU's udbudsregler. Det betyder, at det tager fire et halvt år at gennemføre et indkøb.
- Og når vi allerede nu ved, at dieselmateriel bliver udfaset fra og med 2024, så giver det simpelthen ikke nogen mening, siger han.
Flemming Jensen føler sig dog overbevist om, at IC4-togene trods de mange problemer nok skal løfte opgaven.
- Vi har regnet baglæns og set på, hvad vores øvrige materiel kan dække, og hvad der så er tilbage til IC4-togene.
- Og hvis vi forudsætter, at IC4-togene kan holde den meget lave driftsstabilitet, som de har i dag, så er vi sikre på, at der plads til alle vores kunder frem til 2024, hvor vi får nyt materiel, siger han.
DSB vil i den forbindelse udvide sin værkstedskapacitet, og man vil også ansætte flere, der skal vedligeholde IC4-togsættene og få flere af dem ud på skinnerne end nu.
/ritzau/