Du vil måske i virkeligheden helst ikke vide det, men nu fortæller det amerikanske magasin Reader’s Digest det hele. Alle de ting, som piloterne ikke fortæller deres passagerer.
For eksempel fortæller en kaptajn i et større amerikansk flyselskab:
”Jeg er konstant under pres for at medbringe mindre brændstof, end jeg har det godt med. Flyselskaberne ser altid på bundlinjen, og du bruger brændstof på at medbringe brændstof. Nogle gange har du kun lige præcis nok, og så flyver du ind i tordenvejr eller bliver forsinket og løber tør for brændstof og er nødt til at lande i en alternativ lufthavn.”
Magasinets liste afslører, at piloternes er særdeles selektive med, hvad de fortæller videre til passagererne i flyet.
”Vi fortæller passagererne, hvad de behøver at vide. Vi fortæller dem ikke alt, hvad der sker. Vi fortæller dem ikke ting, der skræmmer dem. Så du kommer aldrig til at høre mig sige: 'Mine damer og herrer, vi har en motorfejl'. Heller ikke når det er sandt,” fortæller Jim Tilmon, der er pensioneret pilot for American Airlines.
I Danmark har der været meget fokus på piloter, der falder i søvn i cockpittet, fordi de har for lange arbejdstider. Det er også en af de ting, passagererne ikke får at vide, hvis man skal tro listen fra Reader’s Digest.
”Sandheden er, at vi er udmattede. Reglerne tillader os at arbejde 16 timer uden pauser. Det er mange flere timer end en lastbilchauffør. Og i modsætning til en lastbilchauffør kan vi ikke lige stoppe ved den næste sky, hvis vi bliver trætte,” siger en kaptajn i et stort amerikansk flyselskab.
Kilde: Reader’s Digest