To piloter bad om overenskomst hos helikopter-dronning: Fik en fyreseddel

Arbejdsliv
Susanne Hessellund er med sit firma Bel Air blevet udråbt til at være 'helikopter-dronning'. Nu har hun fyret to piloter, som talte varmt for at få en overenskomst. (Foto: Arkivfoto: Martin Dam Kristensen/Scanpix. )
To piloter blev sat på porten efter at have bedt om at få en overenskomst hos helikopter-firmaet Bel Air i Esbjerg.

To piloter i Esbjerg er blevet fyret fra deres job hos helikopterfirmaet Bel Air efter et opsigtsvækkende forløb.

De to piloter argumenterede på et møde for, at Bel Air skulle indgå en overenskomst med sine piloter. Få timer efter blev de fyret. 

Forløbet fandt sted mandag 27. februar. Her var der bestyrelsesmøde i pilotforeningen hos Bel Air. På mødet var der bred enighed om, at der skulle tages kontakt til fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU), så de omkring 20 piloter i firmaet kunne få en overenskomst. Især to piloter var varme på ideen.

- En til to timer efter piloternes bestyrelsesmøde blev de to piloter ringet op med en besked om, at de var fyret. De var de eneste to, der blev fyret, fortæller Anders Mark Jensen, næstformand for FPU, til Avisen.dk. 

Sagen om de to fyrede piloter skaber ridser i lakken hos Bel Air. Firmaet er ellers i flere omgange blev prist for at være vækst-komet blandt andet af Børsen og Dansk Industri. Eneejer og direktør for firmaet Susanne Hessellund er blevet udråbt til at være 'helikopter-dronning', fordi hun som pilot og direktør har banket virksomheden op til en stor forretning.

Ifølge regnskabet for 2015 kom Bel Air ud af det år med et overskud på 4,5 mio. kroner. I 2014 gik det så godt, at der efterfølgende kunne udbetales 18 mio. kr. i udbytte til et selskab ejet af Susanne Hessellund.

Det er dybt, dybt rystende, hvad der er foregået
Anders Mark Jensen, næstformand for fagforeningen FPU

Dybt, dybt rystende

Fyringen af de to piloter kommer meget bag på Anders Mark Jensen.

- Det er dybt, dybt rystende, hvad der er foregået hos Bel Air i Esbjerg. Her kommer medarbejderne og beder om noget så basalt som en overenskomst, og så bliver de mødt med fyringer. Det her lugter langt væk af noget, som man normalt kun ser i Honduras eller Bangladesh, siger Anders Mark Jensen. 

Der er intet usædvanligt eller dramatisk i opsigelsen af de to piloter. Det fortæller formanden for bestyrelsen i Bel Air Aviation A/S, advokat Jan Godballe Børjesson.

- Der er ingen former for sammenhæng mellem afskedigelsen af de to piloter og piloternes møde den pågældende dag. Beslutningen om afskedigelserne var truffet af Bel Airs bestyrelse et godt stykke tid før da, siger Jan G. Børjesson. 

Han forklarer, at de to piloter blev fyret, fordi der er udsigt til færre flyvninger. 

- Vi forventer en produktionsnedgang senere på året. Der er ikke noget særligt heri hverken målt på antal medarbejdere eller iøvrigt. Bel Air tilpasser som alle andre virksomheder kapaciteten til forventningerne. Vi er i en branche, hvor det ofte er nødvendigt at hyre eller fyre, siger Jan G. Børjesson.

Frygtkultur

Sagen om de to fyrede piloter vækker ifølge FPU følelser internt i Bel Air.

- Fyringerne har efterladt en frygtkultur i Bel Air, hvor folk går rundt og er bange for, hvad der skal ske dem. Medarbejderne er dybt frustrerede, siger Anders Mark Jensen. 

Ifølge Bel Airs hjemmeside går virksomheden op i ”medarbejderpleje”.

- Det er svært at få øje på den medarbejderpleje i denne her sag. Tværtimod har de fyrede medarbejdere fået en jernnæve lige i ansigtet, blot fordi de har bedt om noget så almindeligt som en overenskomst, mener Anders Mark Jensen.

Formanden for Bel Airs bestyrelse, Jan G. Børjesson, vurderer, at virksomheden ikke er tjent med en overenskomst.

- Vi ønsker den fleksibilitet, det giver, når man ikke har en overenskomst. Flyvningerne offshore kræver meget stor fleksibilitet. Der kan for eksempel hurtigt opstå ændringer på grund af vejret, eller når der sker uheld på boreplatformene, og tilskadekomne skal hentes, siger Jan G. Børjesson.

I fagforeningen FPU ved man udmærket godt, hvad næste skridt bliver i sagen om de to fyrede piloter. 

-  Vi kommer til at føre en sag på grund af det her. Det kan ikke simpelthen ikke passe, at man kan slippe af sted med sådanne fyringer i et land som Danmark, siger Anders Mark Jensen. 

Nyheder

Nye ferieregler:

Du får færre penge

på kontoen