Kom til Europa og kør lastbil.
Sådan lyder tilbudet fra danske vognmænd i et jobopslag til filippinske lastbilchauffører.
Der har netop været ansættelsessamtaler i denne uge i Filippinernes hovedstad Manilla. Det er et filippinsk bureau, der står for samtalerne. Men det er vognmandsvirksomheder i Letland og Polen med danske ejere, der har slået jobbene op.
Avisen.dk har talt med én af de filippinske lastbilchauffører, der har været til jobsamtale. Han har fået oplyst, at de filippinske chauffører vil få udbetalt, hvad der svarer til 7.000 kroner om måneden.
En af vognmandsvirksomhederne er danske ICB Drivers Network. Her bekræfter direktør Benny Nielsen, at det er hans polske datterselskab, der har slået stillingerne op. Men han ønsker i øvrigt ikke at kommentere sagen.
Det vil til gengæld Jørgen Steffensen, som har en vognmandsvirksomhed i Letland.
- Jeg forsøger at få chauffører herop fra Filippinerne. Men de får præcis den samme løn som de lettiske chauffører, jeg har i forvejen, siger han.
Gennem EU-regler har chaufførerne, der kommer til Letland, også mulighed for at køre ture på danske landeveje.
Totalt gak
Det er tidligere lykkedes vognmandsvirksomheden Dinotrans at få filippinske chauffører til Europa igennem et selskab i Letland. Her kan de få opholds- og arbejdstilladelse ud fra et argument om, at der er mangel på chauffører i Letland.
Dengang rejste det danske medlem af EU-Parlamentet, Ole Christensen (S), sagen i EU-Kommissionen, og det vil han nu gøre igen.
- Jeg vil skrive til Kommissionen og gøre opmærksom på, at nu er de i gang igen. Og så vil jeg spørge mine kollegaer fra Letland og Polen, om det virklig kan være rigtigt, at man ikke kan finde ledig arbejdskraft inden for EU. Det her er jo helt totalt gak, når vi har 20 millioner arbejdsløse i Europa, siger han.
På trods af den høje arbejdsløshed i mange EU-lande, kan det ifølge vognmand Jørgen Steffensen ikke lade sig gøre at finde lastbilchauffører inden for EU's grænser.
- Der er stor mangel på chauffører i Europa i øjeblikket. Problemet i dag er, at de europæiske chauffører ikke har lyst til at være væk flere uger ad gangen. De vil gerne hjem til deres kone og familie hver aften. I Filippinerne har de mere tradition for at arbejde i udlandet, siger han.
For Jørgen Steffensen handler det altså om overhovedet at finde chauffører, ikke om at få billig arbejdskraft, understreger han.
Ræs mod bunden
Den forklaring køber de ikke i lastbilchaufførernes fagforbund, 3F Transport.
- Der er massiv ungdomsarbejdsløshed i både Spanien, Italien og Frankrig. Så hvis man ikke kan finde arbejdskraft i Europa, må det have noget med lønnen at gøre, siger forhandlingssekretær Flemming Overgaard.
Han tror ikke på, at vognmændene henter chauffører fra et andet kontinent, hvis de skal have det samme i løn som de europæiske chauffører.
- Hvis vi skal til at have filippinske lønninger i Europa, får lønpresset jo aldrig nogen ende. Det her er et fuldstændig unødvendigt ræs mod bunden, siger han.
Hvis vognmændene ikke kan finde europæiske chauffører, kan det også hænge sammen med de forhold, de byder deres langtidschauffører. De er typisk væk fra deres hjemland i syv uger ad gangen, hvor de sover og laver mad i deres lastbiler.
- Jeg synes, det er en uanstændig måde, de her virksomheder behandler mennesker på. De tvinger dem til at bo i en lastbil, de bliver nødt til at holde i industriområder, hvor der ikke er faciliteter til, at de kan komme på toilettet eller gå i bad. Og det er jo ikke en campingferie, hvor filippinerne bare kan tage hjem, når der ikke er godt vejr længere, siger han.