Det bliver dyrere at tage flyet mellem København og resten af Danmark. Det vurderer to eksperter, efter at Cimber Sterling torsdag indgav konkursbegæring.
Det sønderjyske flyselskab var den største spiller på markedet for indenrigsflyvninger, og deres fravær vil give konkurrenterne mulighed for at hæve priserne.
- Det kommer til at koste mere, det tror jeg ikke, der er nogen tvivl om, konstaterer Jacob Pedersen, der er aktieanalytiker hos Sydbank med transportsektoren som et af sine specialer.
Han har fulgt Cimber Sterling, siden selskabet blev børsnoteret i 2009, og han påpeger, at de nuværende billetpriser har været med til at skabe underskud i kassen.
- Sandheden er jo, at Cimber Sterling ikke har kunnet tjene penge ved at flyve med de nuværende billetpriser. Så de har været for lave, og det skal der rettes op på, forudser Jacob Pedersen.
Ole Kirchert Christensen, som driver rådgivningsvirksomheden Travelbroker, er helt enig. Han henviser til, at Cimber Sterling har haft konkurrence fra SAS på ruterne fra København til Aarhus og Aalborg - og på sidstnævnte også fra Norwegian.
Konkursen bliver således en kærkommen lejlighed for konkurrenterne til at sætte priserne op.
- Både i Aalborg og Aarhus - nok primært i Aalborg - har der været et konkurrencetryk, som bliver lettet lidt nu. Nordjyderne kan godt se frem til stigende billetpriser i den kommende tid, og det samme i Aarhus, vurderer Ole Kirchert Christensen.
På ruterne fra hovedstaden til henholdsvis Karup, Rønne, Billund og Sønderborg var Cimber alene om at flyve. Men også her vil der komme prisstigninger, vurderer Ole Kirchert Christensen.
- På de øvrige ruter vil de nye operatører kunne sætte priserne, som de vil, for der er et behov i lokalområderne for flybetjening, og jeg tror, man vil være taknemmelig og betale det, det koster, forudser Ole Kirchert Christensen.
Jacob Pedersen forventer heller ikke, at der vil udbryde priskrig på de ruter, som Cimber nu efterlader tomme.
- Jeg kan ikke forestille mig, at hvis et selskab starter op på en af ruterne, så går der endnu et selskab ind på den. Det har historien vist som en dårlig idé, konstaterer analytikeren.
Mens priserne ser ud til at stige, er der ingen grund til at frygte for, at dele af provinsen vil blive afskåret fra flyforbindelser til Hovedstaden.
Allerede torsdag var Danish Air Transport klar til at flyve mellem København og Rønne samt Sønderborg, og SAS satte straks ekstra fly ind på sine indenrigsruter.
Norwegian overtager fra søndag flyvning fra Karup med flere daglige afgange, uden dog at kunne give et bud på prisen.
Fra lufthavnen i Billund lyder meldingen, at man forhandler om at finde en ny løsning på ruten til København.