Det er nu blot et spørgsmål om dage, før bjærgningen af det forulykkede italienske skib Costa Concordia går i gang. Det fortæller selskabet Costa Crociere, der ejer skibet, i en pressemeddelelse.
32 mennesker omkom, da Costa Concordia den 13. januar kæntrede og lagde sig på siden efter at have ramt et undersøisk skær ved den italienske ø Giglio ud for Toscanas kyst. Der var i alt 4229 personer om bord.
Sammen med det italienske selskab Micoperi er det det amerikanske bjærgningsselskab Titan, der skal sørge for at hive det gigantiske vrag op af vandet og flytte det væk fra øen - en skibsflytning, hvis størrelsesorden aldrig er set magen til.
- Den eneste måde, vi kan gøre det på, er ved at rejse skibet op den samme vej, som det kæntrede, ligesom en film, man spoler tilbage, siger Silvio Bartolotti, der er administrerende direktør i Micoperi.
Det vurderes, at prisen for bjærgningen og flytningen af Costa Concordia, der vejer 44.612 ton og har en længde på 290 meter, vil løbe op i et beløb, der svarer til over 1,7 milliarder danske kroner.
Bjærgningens første fase vil gå ud på at sikre vraget, så man undgår, at det ryger ned på dybere vand. Selskaberne regner med, at den store tekniske udfordring vil være løst inden august, mens den endelige flytning vil være foretaget inden februar næste år.
Giglios beboere og miljøforkæmpere har udtrykt bekymring for, at det kan komme til at gå hårdt ud over naturen, hvis bjærgningen ikke går så glat som planlagt.
Ifølge Silvio Bartolotti vil man dog sørge for, at det biologiske liv på havbunden vil blive fjernet, inden arbejdet påbegyndes, og efterfølgende blive genskabt samme sted.
Affaldet efter flere omfattende boringer vil desuden blive pumpet op til overfladen og fjernet sikkert, så man undgår forurening.
AFP